Tuesday, October 20, 2009

Vattenlöpning & Fivefingers

Det borjar sakta men sakert varmas upp har i Sydney. Efter det som kallas vinter har (ca 4 manader kallt vader) ar poolen inte riktigt sa varm att man bara vill kasta sig i huvudstupa (inte jag i alla fall - det ar jag alldeles for feg for). Men igar blev det ialla fall premiardopp for sasongen och ett traningspass i poolen. Skulle gissa att temperaturen i vattnet nu ligger pa runt +14, sa ar man badkruka och alllmant frusen - som jag ar - sa kanns det inte speciellt inbjudande att hoppa i.
Men som sagt, premiar blev det fast med lite hjalp pa traven:) Jag har ju tidigare pratat om att kla sig ratt for att kunna fa ut sa mycket som mojligt av varje traningstillfalle, och i det har fallet, i vatten, var det inget undantag. Det blev alltsa pa med vatdrakten som jag i normala fall anvander nar jag snorklar. Fick en och annan konstig blick fran grannarna nar jag vandrade ned till poolen ikladd som om jag skulle ut och djupdyka bland rev...ehum.... Som tur var joinade M mig i poolen med sin simdrakt ocksa sa jag slapp vara helt ensam i min 'galenskap'.

Det blev 45 minuter vattenlopning kombinerat med vanlig simning. Lopningen barfota i vattnet gick sadar. Jag halkade en hel del pa botten och fick inte riktigt nagot grepp, men det var skont och ratt jobbigt anda nar jag val hittade en bra teknik och kom igang. Bast funkade det nar jag satte ner hela foten ratt langt fram pa botten och liksom drog mig fram. Funderade pa om ett par Fivefingers skulle vara ett bra alternativ for att fa detta grepp pa poolbotten (Snorkkis, vad tror du?).

Eftersom det kan vara ratt bra att ha alternativa traningsmetoder sa kanns det som ett par vattenskor skulle vara en bra satsning. Har kom jag ju pa att jag har ett par dykarskor som jag anvander med fenorna - dessa skulle eventuellt kunna funka. Det far bli test ikvall, och om de inte funkar sa ska jag kolla om jag hittar nagot stalle som saljer Fivefingers.

Svinkall pool dar man kan vattenlopa. Inte ens badkrukorna kommer undan.

5 comments:

Åsa said...

hihi, jag hade också valt våtdräkt. :)

Anonymous said...

Ja, 14 grader är väl lite väl kallt för att köra utan våtdräkt! Hoppas det funkar med dykarskorna!

Petra said...

Asa - ja, vatdrakten kanns liksom befogad!:)

Marathonjohan - precis vad jag tyckte! Dykarskorna funkade dessvarre daligt:(

Snorkkis said...

Vattenlöpning verkar verkligen vara ett jätte bra alternativ till löpningen, för att få in lite skonsammare träning och så... Jag har av någon anledning fått för mig att det skulle vara otroligt tråkigt med vattenlöpning; vad tyckte du?

Har ju inte testat fivefingers:en i vatten ännu, men ser fram emot att testa dem både till löpning på stranden och kanske när man snorklar när vi åker till Thailand om några veckor. (Och ska testa dem i poolen också, så kan jag komma med review till dig då).

Petra said...

Snorkkis - ja det ar mest som alternativtraning jag testar detta. Forsoker vara lite vaksam pa kna och leder...

Thailand later kalas! Harligt!! Ser fram emot att hora vad du tycker om Fivefingers i poolen!