Wednesday, October 14, 2009

Hej från F56!

Eller åtminstone snart från F56. Hittade en dator på loungen som nu får sig en sista känga innan jag kliver ombord. Innan intaget av cashewnötter och GTs alltså. Men nu till ämnet - fick en kommentar om vad benövningen var som jag pratade om för ett tag sedan. Denna övning (även kallad Jane Fondaövningen) tipsade Daniel om och jag kör den enligt följande utförande:

Stå med båda fötterna parallellt. Ställ en stol framför dig som du håller tag i (stolsryggen). Höj ena benet sidled långsamt rätt ut - så långt det går. Sänk benet till originalläge. Upprepa 15-30 gånger. Rörelserna ska vara långsamma och kontrollerade, inga ryck alltså. Gör likadant med andra benet.

Moment 2 är att vrida foten så den pekar utåt, ungefär som om du spelar fotboll. Höj och sänk benet sidled likadant, återigen 15-30 gånger på båda benen.

Sista momentet är att vrida foten inåt, så den pekar mot den andra foten alltså. Höj och sänk likadant sidled. Känns övningen inte tillräckligt hård kan man sätta vikter runt fotlederna. Detta behövde dock inte jag utan det hjälpte med mina egna bens vikt.

Den här övningen borde dessutom funka att köra på planet, i gången, när man är som mest rastlös. Ja, så det får bli min position nu i de närmaste 29 timmarna. Tycker att det borde avsöndra lite mjölksyra åtminstone när vi passerat Borneo. On that note, nu är det dags att boarda!

2 comments:

Daniel said...

Vilken bra idé att göra den övningen på planet!! Säkert toppen för cirkulationen när man ska sitta still länge. :)

Petra said...

Daniel - ja, nagot maste man ju hitta pa for att inte avlida av inaktivitet! Och det funkade faktiskt sahar i efterhand!!