Monday, August 3, 2009

One Week to Go - City2Surf

Yay, antligen - nedrakningen har borjat! Forra veckan lyckades jag klamma in 4 traningsrundor vilket for mig var en perfekt traningsvecka infor nasta sondag. Igar sprang jag Centennial Park igen. Som vanligt var det en superharlig runda men jag valde nog lite fel tid pa dagen, runt ettiden pa eftermiddagen. Det var namligen smockat med familjer, turister och andra lopare sa det blev mycket kryssande for att inte springa in i folk. Den har veckan ska jag ta en softare traningsvecka (och se till att inte springa i rusningtrafik...;)) och jag ska se till att klamma in atminstone EN backtraning.

Sa har ser rutten ut som vi kor pa sondag. Det enda jag oroar mig for ar Heartbreak hill-backen vid Rose Bay (jamfors ofta med Bostons marathonvariant med samma namn). Heartbreak Hill i City2Surf-loppet ar en superbrant backe pa 2km sa det blir mycket steg- -for-steg-fokus och se till att inte ta ut sig totalt INNAN och I backen. Fast nar man val har kommit forbi den dar mentala troskeln ar det bara att satsa pa harlig malgang pa Bondi Beach.

Det har tipset hittade jag pa Coolrunning nar jag googlade runt lite, och det verkar ju faktiskt ganska logiskt.
"....The kilometre between 6 and 7 is very tricky as it seems way too long even though it is uphill and you seem like the early fast pace you have set is lost. By the time you reach the 7 kilometre mark you feel like giving up as you have fallen off your race pace you have set but given the experiene you can run 1.5 minutes faster if you haven't run too hard early in the race and you don't over exert yourself up heartbreak hill which can be hard to do as I have had this bad experience more than once before. You can set youself to run the last 4 kilometres as fast as a 4 kilometre race providing you have plenty left in the tank as the majority of the run is downhill..."

Nu undrar jag; ar det nagon som har nagra tips pa hur man overlever en lang, jattebrant backe i lopp?

No comments: