Monday, May 24, 2010

Women's Running

Ett brittiskt loparmagazin med ovan titel har nu letat sig in bland tidningshyllorna hos min lokala corner shop. Jag bestamde mig for att testa den och se vad den inneholl. Egentligen ar jag lite emot iden med genspecifika sporttidningar. Det kan ibland ta dod pa sjalva amnet som sadant och liksom komma ifran det man vill formedla. Jag menar, hur mycket rosa!!!!, girl power, snutte-putt-gulligt och tjej-lopning-sakerhet kan man avhandla egentligen? Det sistnamnada kanns visserligen relevant men behover man en hel tidning som distribueras 12 ganger arligen?

Eftersom jag tycker att allt fortjanar atminstone en provgang kopte jag blaskan trots att utsidan hade rubriker som "loose weight", "burn fat", och "loose those bingo wings" (bantning ar uppenbarligen nagot man som tjejlopare alskar att halla pa med!). Framsidan var dessutom pyntad med en starkt photoshoppad rosakladd studiomodell med perfekt stylat har. Snyggt sminkad och inte ett uns av svett. Och overhuvudtaget inte mycket annat heller som antydde pa att hon var lopare - forrutom att hon visserligen var sportigt kladd och sag hyfsat valtranad ut.

Fast det kanske ar nagot fel pa mig da jag INTE blir lyrisk sa fort jag ser rosa och att jag inte gar i gang pa girl power?!

Tidningen hade visserligen nagra intressanta artiklar aven om malgruppen, som jag uppfattade det, ar nyborjarlopare som inte riktigt fatt nagon rutin pa lopningen annu. Och da blir det ju ratt mycket utbildningsprat och inte sa mycket teknik i amnet i sig. Det jag daremot gillade med tidningen var att den anda var ganska estetiskt tilltalande, framforallt gillade jag modesidorna som hade lite mer att erbjuda an det vanliga uppslaget av tex Craft, Saucony, och typ "har ar ytterligare ett par slitsade shorts". Jag tror inte jag kommer att kopa tidningen igen men det var roligt att lasa som omvaxling. Och jag sager inte heller att det ar FEL att det finns genspecifika lopartidningar som forhandlar amnen som viktndedgang tex - det ar ju uppenbart en saljande faktor. Fast sjalv haller jag mig nog till Runner's World och Run For Your Life.


Running mag

7 comments:

LOPARJANNE said...

Ja, där var det rosa... Men bra av dig att ge den en chans iaf.
Men det låter som de lite mindre rosa tidningarna vinner :)

Och jag är glad att den lyriken inte gick hem hos dig ;)

Unknown said...

Halloj Petra! Jag kan ju trösta dig med att jag inte heller är supersåld på rosa :-) (inte för att jag tror du behöver tröst, hehe)

Petra said...

Loparjanne - eller hur, hela framsidan stralar ju rosa!

Magnus - haha, va' bra, da ar vi tva!

Ellinors dröm said...

Tyvärr så tycker jag tidningar som vänder sig till kvinnor oftast är ganska så ointressanta. Det är bantning, yta, smink etc etc. Inge fel i sig men inte det jag enbart vill läsa om i en träningstidning. Det ska vara mer svett, hard core och bra träningstips. Men självklart så har ju de rosa fluff-tidningaran en målgrupp (här ska tilläggas att jag är en rosa fluff-tjej i mångt och mycket men inte jämt och inte i allt.)

Petra said...

Ellinor - precis sa tanker jag ocksa! Ska det va' sport sa ska det va det, inte nagot mellanting! Jag ar nog inte alls nagon rosa-fluff-tjej (fast jag ar intresserad av mode, makeup och andra 'tjejiga' saker). Jag tycker bara att man inte far sa mycket ut ur amnet nar man isolerar det i en konsgrupp, det blir liksom sa platt.

Ingmarie said...

Jag är inte heller någon rosa- fantast och jag avskyr att nästan allt just nu ska vara rosa. Skor, mobiltelefoner, datorer, drickaflaskor-you name it. Trist...

Petra said...

ingmarie - visst ar det trottsamt!? Jag kanner mig dessutom som en riktig flicka i rosa! (det kanske ar bra om jag for aldersnojor? Hmm, ska lagga det pa minnet:))