Friday, March 30, 2012

Perikles, hvornår smager en lœprutt bedst?

Alla ni som var barn pa sjuttiotalet kanner sakert till svaret pa den fragan.

Trevlig helg pa er! Sjalv ar jag nysprungen och nu blir det fredagsmyyys.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, March 27, 2012

Ångest, ångest är min arvedel

1. Han ar rolig, den dar Staffan - tro att JAG ska kunna springa sa dar snabbt!
2. Det dar ar ju typ hans egen fart. Det GAR ju bara inte for mig.
3. Det later ju helt galet snabbt. Pa tok for snabbt. Skulle jag kunna halla den farten?
4. 2 kilometer i den tokfarten... Ar det mojligt? Kan JAG fixa det??
5. Alright - jag testar val da!

Ungefar sa gick tankejargongen haromdagen da en viss person la in en kommentar och utmanade mig till foljande: att kunna springa 4 kilometer i 5:00 min/km foljt av 2 km i 4:14 min/km. Visst lat det tufft till att borja med men det tog inte lang tid innan jag bestamt mig for att testa. For trots allt sa kandes det inte HELT omojligt. Mer liksom j-ligt tufft och en rejal utmaning men absolut inte omojligt. Var jag redo att pressa mig sjalv lite hardare sa jag kunde fixa det har? Ja, det ar klart att jag var! Ville jag kunna springa sa dar fort? Klart jag ville! Jag behovde bara nagon som pushade mig mentalt i ratt riktning.  

Alltsa, jag nappade pa utmaningen och det tog inte lang tid innan nasta kriterium lod: innan 2 juni skulle jag DESSUTOM kunna springa 4 kilometer i denna djavulska smatt fantastiska fart 4:14 min/km, dessutom med en spurt pa 200 meter.

Sa dar, da var det outat pa bloggen och allt. Inte en chans att man slipper undan nu. Dags att ge sig ut och springa lite da kanske...

Sunday, March 25, 2012

Tipptopp söndagspass

Hosten borjar markas av har i Sydney nu - temperaturen visade pa behagliga +16 C i morse klockan sju nar jag paborjade mitt pass pa valdigt morgontrotta ben. Pa en daggfylld grasmatta varmde jag upp med jogg pa stallet, indianhopp och diverse skipsteg. Trots en ratt sa rejal uppvarmning tog det sakert ytterligare sju-atta kilometer innan jag vaknade upp och hittade ratta flytet. 

Riktigt somndrucken var jag som sagt imorse men jag ville absolut gora det har passet pa morgonen eftersom jag hade en massa andra aktiviteter senare pa dagen som skulle hinnas med (langdistansloparens standiga dilemma). Nar jag val "vaknat upp" var det toppen att vara ute och fran den nionde och fjortonde kilometern var det runner's high och det kandes som jag skulle kunna fortsatta i all evighet. Underbart nar man kan kanna sa!! Tror mycket det berodde pa den svala temperaturen som verkligen gor ALL skillnad, men ocksa att det var sa mycket socialt folk ute som hejade glatt och det gav en allmant harlig sondagskansla! 

Jag gav mig ut med installningen att det fick ta den tid det tog och att det viktiga var tiden jag var ute. Benen tog mig mot Bondi Junction och Randwick pa utsidan av Moore Park och Centennial Park, sedan hem via Foxtel Studios. Avslutade som jag borjade med en runda runt lillparken utanfor vart hus och det fick satta stopp for dagens pass, som ocksa ar arets langsta pass. 20,41 km pa tiden 1:53 och ett snitt pa 5:39 min/km och det ar jag ratt nojd med.

Wednesday, March 21, 2012

Gymdejt med extra allt

Att dejta pa gymmet nar tiden ar knapp ar verkligen ett bra satt att fa till kvalitetstid. Forutsatt att den man dejtar ocksa ar en traningsnord sa klart. Det konstaterade bade maken och jag nar vi sammanstralade pa gymmet igar. Pa den senare tiden har det varit svart att pussla ihop lite kvallstid tillsammans pga jobb sa det passade perfekt att fa lite gymtid ihop och kunna prata samtidigt som vi tranade. Jag kor ju dessutom nastan alla mina pass solo sa sallskap for mig forgyller verkligen traningen. I traningsvag for mig blev det 1 mil fartlek pa lopbandet. Upplagget bestod av 2 km uppjogg, sedan 6 km i 5:00 min/km och tva spridda inslag av 500 m i ca 4:14 min/km samt 1 km nedjogg. Jobbigt men en otrolig kick av att kunna klara av femhundringarna i det tempot! Sedan blev det ett langt corepass med extra allt - benovningar, ryggresningar, armhavningar och plankan i 3 minuter. Foljde upp med en stor pizza efterat, extra allt! 

Tuesday, March 13, 2012

Hunter Valley


170 km eller tva och en halv timmes bilfard nordvast om Sydney ligger vindristriktet Hunter Valley. Bilfarden dit gar mestadels pa trakig motorvag men nar man val kommit in pa lantvagen ar det en ljuvlig bilfard med mycket blickfang. Gillar man vin, mat och vacker natur sa ar Hunter Valley ett givet stalle att besoka.

Forrutom de fantastiska chardonnayvinerna sa finns det anledning att vurma lite extra for Hunter Valley, atminstone om man ar lopare. The Winery Running Festival  gar av stapeln 22 juli och erbjuder en hel och halvmara, 6 km samt 10 km (dessvarre kommer jag att missa detta event da jag ar hemma i Sverige da men det kan ju vara bra att lagga pa minnet till nasta ar). Hunter Valley ar verkligen perfekt att springa i - langa, rullande kullar, vinrankor sa langt ogat nar, en nastan toscansk (ibland aven lite sydengelsk) kansla med cypresstrad och en enorm gronska. Kort och gott miljoer, som pa vissa stallen inte alls ser speciellt typiskt australiensiskt ut.

Omgivningarna inbjod som sagt inte bara till vinprovning utan aven till lopning. For min del blev det en runda bade pa lordagen och sondagen - svart att INTE springa i sa fina miljoer... Ja, vad kan man mer saga om helgen? Vinet, det var gott!

IMG_4668

IMG_4727

IMG_4657

IMG_4659

IMG_4813

IMG_4763

IMG_4749

IMG_4692

IMG_4648

Friday, March 9, 2012

Fredagskänsla

Fredagskansla en masse idag, har varit flexledig och har verkligen tagit vara pa dagen och fatt en massa bra grejor gjort. Packat en weekendvaska bland annat, lagat kreativ lunch pa kvarlevor i ett nastintill tomt skafferi, stadat lagenheten, betalat rakningar, ordnat mer utrymme for skor i garderoben (intresseklubben antecknar val?). Dessutom hann jag med att avverka arets langsta pass hittills (later ju skandallost nar jag skriver ned det sa har). 18 km i en snittfart pa 5:27 min/km. Det blev tva rundor runt Centennial Park, utsidan pa Foxtel Studios och sa runt Moore Park pa hemvagen. Kanslan; helt ok men det kandes LANGT. Fast jag tror att det kandes langt mest i skallen for flaset var det inget fel pa och benen var pigga och starka. 

Nu sticker jag ivag pa en vinprovningsweekend i vackra Hunter Valley. Vin och lopning star pa agendan. Ha en trevlig helg!!

Wednesday, March 7, 2012

Lopp på gång...

Morgonjogg imorse, 9 km i ungefar 6-fart, sedan 30 minuter core pa det. Underbart nar man val kommit igang men det tar ju sin lilla tid att fa liv i benen. Jag beundrar de som har disciplinen att springa VARJE morgon - det ar ju sa mycket enklare att trycka pa snooze-knappen nar telefonen borjar tjuta irriterat pa morgonen. 

Annars har jag precis registrerat mig till nagra lopp - forst ut ar Nike She Runs/She Runs the Night, 13 km, som gar av stapeln pa kvallen 3 maj i mitt hogkvarter Centennial park. Det ar alltsa ett event endast for tjejer och fokus ar just att oka insikten till hur man bast ska kunna trana sjalv som tjej efter morkrets inbrott. Det finns ju som sagt en hel del stolpskott som gar los pa gatorna har. Bra initiativ aven om jag inser att det aven har ett starkt kommersiellt syfte da Nike ar organisator. Men eftersom jag oftast springer i Centennial Park, nastan alltid sjalv, och VET hur laskigt det kan vara att som tjej springa ensam i parken kvallstid sa kanns det viktigt att delta i ett sant har event. Forhoppningsvis kan det leda till battre ljusslingor i parken (vilket vi ar i starkt behov av), kanske tom nagra stralkastare har o dar, nagon patrull, osv. Men forhoppningsvis ocksa fler organiserade loparcommunities i parken. Jag tror det kan bli skoj.

Sedan blev det en halvmarathon-registrering. Sydney half marathon 20 maj. Sist jag sprang, vilket ar evigheter sedan, kandes det sa har efterat. Givetvis vill jag kapa det PBt, jag siktar pa runt 1:45, hoppas verkligen det haller!

Vilken helmara det blir ar inte 100% klart annu. Gold Coast marathon namnde jag tidigare men det kan eventuellt bli Sydney marathon istallet. Har en kompis som velar fram och tillbaks om hon kan hanga med... Hur som helst ar det skoj och otroligt motiverande att ha  nagra lopp att se fram emot - det kan bli lite mer konkret fokus pa upplagget nu.
Sydney Half Marathon

Sunday, March 4, 2012

En helt ok vecka

...konstaterar jag med foljande avverkade pass -

Tisdag: 10 km jogg, (ingen klocka)
Torsdag: 12 km distanspass,5:26min/km
Fredag: 7 km pa lopband med 1% stigning, 5:10 min/km
Lordag: 10 km pa lopband med 1% stigning, 5:45 min/km
Sondag: 13,5 km terranglopning,5:14 min/km
Totalt 52,5 km pa 5 loppass - bra jobbat sa har i borjan av en kick off aven om jag inte fick ihop nagot langpass som jag pratade om tidigare.

Terrangpasset idag var roligt, annorlunda och kandes valdigt bra. Rundan gick mestadels pa gras och stundvis pa grusstig. Mest ojamnt underlag aven om det genomgaende var helt flackt. Fick sallskap av min loparkompis Fabio som har ett bra driv i steget, hade jag sprungit sjalv sa hade jag helt klart inte kunnat halla den farten. Man far liksom en annan kamparanda nar man springer med nagon som ar villig att ligga pa lite. Farten skulle jag beskriva som valdigt rask aven om jag inte tog ut mig helt.

Under nasta vecka hoppas jag pa att kunna kora ett pass pa runt 18 km istallet. Imorgon blir det dock helvila.


Thursday, March 1, 2012

Långpass nästa!

Laser pa manga bloggar att det ar ratt mycket skador som harjar runt just nu. Sjalv ar jag inne i ett forvanansvart bra flyt just nu (peppar, peppar), men jag vet sa val hur det kanns nar man ar skadad och det liksom kanns som att man aldrig kommer att kunna springa igen.

Har snittat pa 4 loppass i veckan den senaste manaden, varav ett snabbare pass/vecka och resten av varierande karaktar. Egentligen har det varit ganska mycket ostrukturerade njutpass men sakta men sakert maste jag borja baka in lite langre pass och mer kvalitet.

Vad som har funkat nu med att vara skadefri tror jag har varit att jag kort ratt mycket core-ovningar efter mina pass. Jane Fonda-ovningarna, Flamingon (som bl.a. Eva har tipsat om), plankan, sit ups, push ups och sa ryggresningar. Ofta ar det val sa att man blir pamind om hur viktigt det ar med en stark core forst nar det ar forsent och man sitter dar med en skada (sa har det atminstone varit alla gangerna for mig). Men det galler ju att fortsatta med det hela tiden sa man inte fuskar med det som haller upp hela maskineriet.

Gold Coast Marathon ser for ovrigt ut att bli arets huvudutmaning. Det gar av stapeln 1 juli, mitt i australiensiska vintern sa nu galler det att satta igang och jobba upp lite distans. Forutsattningarna later bra - behagliga temperaturer och ja, ni ser ju hur platt det ar, en total stigning pa 24 meter. Eftersom rundan gar ratt igenom huvudgatan langs med stranden misstanker jag att det blir ratt mycket publik, sa var ju inte fallet i tex Sydney marathon dar en stor del av strackan lades lite off. Atminstone bor det vara lite mer publik i mitten och pa slutet da man bara springer en halvmara at ena hallet och vander om och kor samma runda tillbaks.

Gold Coast, Guldkusten eller Surfers Paradise - kart barn har manga namn. Platt ar det ialla fall.
Gold_Coast
- Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, February 28, 2012

Milstolpar

Kuriosa for dagen: det ar idag alltsa exakt 7 ar sedan jag och maken kom till Australien. Det ar ocksa exakt 3 ar sedan jag blev Mrs. Roligheter som val ar varda att fira tycker jag! Detta firades forst med jogg i arla morgonstund, 1 km for varje arlig milstolpe sa vad vad passade battre an en slat mil dagen till ara. Sedan blev det en gemensam, lite godare vardagsfrukost som maken snodde ihop. Finminddag blir det senare ikvall men forst ett evighetslangt arsmote med bostadsrattsforeningen. Ytterligare en arlig milstolpe oman en man helt klart kunde ha klarat sig utan...


- Posted using BlogPress from my iPhone

Thursday, February 23, 2012

En inre dialog

Fartleken pa lopbandet fortsatter. Skogsstigar, lummiga parker, strandrundor och frisk luft i all ara, men HAR man betalt dyra pengar for ett gymmedlemskap sa kanns det hemskt att inte nyttja gymmet oftare. Forsoker ta mig dit atminstone en gang i veckan. Osregnar det sa kanns det mer naturligt att trana inomhus, likasa om det ar olidligt varmt ute, vilket det ofta ar nu. Skont att kunna springa i ett kallt rum med ac. Gymmet har helt klart sina fordelar pa det planet.

Det finns andra fordelar ocksa. Lite mer svarbegripliga men som som handlar om hur man reagerar nar man tranar bland folk. Den standiga inre dialogen man ofta for med sig sjalv. Pressen att prestera nastan som pa tavling. Det gar inte att "komma undan" sa latt pa ett gym. Att maska ar inte speciellt coolt. Prestigen gor sig pataglig. Ska man lyfta sa ska det hanga massor med feta vikter pa skivstangen. Grimaserar man inte tillrackligt sa lyfter man formodligen alldeles for latt. 

Pa lopbandet lyser displayen med roda blaffiga siffor och de talar ju sitt eget tydliga sprak. Visar siffrorna pa laga hastigheter sa kanns det lite halvvisset. Ar det daremot snabba snygga siffror sa kanns det genast ratt OK. Man far lite superwoman-kansla - en kansla man garna vill forlanga. Kan man halla det har tempot langre an den som springer pa lopbandet bredvid, tro?

Langt innan det har stadiet har jag paborjat en slags inre dialog med mig sjalv. Tranaren och Loparen - pepptalket man sa ofta maste halla med sig sjalv for att ORKA halla ut, orka springa lite langre, lite snabbare. Orka for att det kanske kan ta en till nasta niva. Kanns det igen?

Tranaren hurtigt: "OK, 2 kilometer i bekvamt joggtempo nu, sedan far vi se hur det kanns!"
Loparen: "OK, enkelt men vi kor pa det."
11 minuter senare.

Tranaren: "Alright, nu skruvar vi upp tempot betydligt. Ar du med? Kor 3 km i fem-tempo nu. Det klarar du latt som en platt."
Loparen, kaxigt: "Klart jag gor!"
3 kilometer senare och loparen ler fortfarande.

Tranaren: "Tusan, det dar var ju inte speciellt jobbigt ser jag. 2 stycken till blir det visst. Du haller mycket battre tempo an snubben bredvid pa lopbandet"
Loparen: "Jasa, gor jag det? Ja, det ar klart vi kor vidare da." 
2 kilometer senare. Loparen ar nu markbart flasig och svettas rejalt.

Tranaren: "Det dar gar ju utmarkt ser jag! Hoj lite nu, du orkar! Snart kommer du att plocka ytterligare en rygg."
Loparen: "Absolut, klart jag gor! Woohoo!"Loparen har nu nagot nastintill religiost i blicken. Det ar uppenbart att loparen har ar i sitt esse.
4:45 minuter senare. Loparen ar nu valdigt flasig, svetten svidare i ogonen.

Tranaren: "Kor EN till! Du orkar!! Kom igen nu for f-n! Visa vad du gar for! Tjejen pa lopbandet bredvid har inte en chans mot dig!"
Loparen: (Inget svar. Utfor handlingen pa snabba fotter, hoga knan och med fokus i blick.)
4:45 minuter senare. Loparen stannar och vilar i tio sekunder, torkar en snorig nasa och dricker vatten.

Tranaren: "En langsam jogg sa far du vila sedan."
6 minuter senare - avslutat loppass.

Upplagget sag alltsa ut sahar om nagon undrade:
11 min - 5:30 min/km
25 min - 5:00 min/km
9,30 min - 4:45 min/km
6 min - 6:00 min/km

Monday, February 20, 2012

Äntligen Måndag!

Efter en helg i hektiskt tempo ar det snudd pa skont att saga sa nu nar en ny vecka rullat igang. I lordags var jag uppe med tuppen och sprang 12 km i Centennial Park. Redan klockan halv sju nar jag borjade passet var temperaturen en bit uppemot trettio grader. Cirka en timma senare var det om mojligt annu varmare. Det ar dagar som dessa da man verkligen inte kan gora sa mycket annat an att duscha iskallt efter avverkade pass.

Nagra timmar senare pa dagen var det stort kalas for maken som har fyllt jamna siffor. Vi firade med ett gang busiga, festglada vanner till langt inpa smatimmarna och det var en inte alltfor energisk loperska som morgonen darpa snorde pa sig lopardojjorna och styrde kosan mot Queen's Park i sakta mak. I all festyra hade jag bokat date med min loparkompis Fabio, annars hade det nog varit stor chans for en sovmorgon for min del. Hur som helst - 15 km senare och jag kande mig som en ny manniska.

Lopning har ju den effekten - helande, renande och inger ett allmant valmanende - det vet vi ju alla men men den kanske mest spannande aktiviten for helgen blev en helikopterflyging over Sydneys strander och inloppet Sydney Harbour.

 IMG_4557

Wednesday, February 15, 2012

Speed for a slow(n) ranger

Sprang foljande hastigheter pa lopbandet idag: 10.5, 11.5, 12, 12, 12 (jobbigt), 11 (snabb aterhamtning), 13, 12, 11.5 och slutligen 10.5. Att ligga pa 5:00-fart, alltsa 12 km/tim, en langre tid ar val inte omojligt men fortfarande ratt anstrangt for mig. Vill liksom garna lagga in nagon langsam kilometer nu och da for att kunna aterhamta mig. Men att springa snabbt pa lopbandet ar nagot jag gillar bara musiken i lurarna driver en framat.
- Posted using BlogPress from my iPhone

Monday, February 13, 2012

Vägar

Det har skissats pa pa road maps, arsplaneringar, budgetar, mal och dyligt sa har i borjan av ett ar. Jag gillar iden med allt det har och ser det som en inspiration till prestation, hur man tar sig an uppgifterna och vad som ar viktigt har och nu. Tankar kring min lopning har aven borjat ta form och lopningens betydelse stalls aterigen i rampskenet nar man tanker pa att ens tillvaro kraver balans mitt ibland allt det kvadrata levernet.

De flesta har nog redan satt sina mal for det har aret. Mina loparvagar 2012 ar dock inte riktigt utstakade annu men jag har funderat lite pa vad jag vill gora och hur fokuset kan se ut. Det kanns skont att ha avverkat arets forsta lopp aven om det bara var ett kortlopp och inget man *egentligen* (?) behover ladda speciellt mycket for. Nagra halvmarathon skulle jag helt klart vilja springa, ett lite mer aventyrligt traillopp skulle ocksa vara kul. City2surf skulle jag garna vilja fa med men det kommer inte att funka i ar pga resor. En helmara vill jag sjalvklart ocksa fa till men fragan ar bara - VART?

Foljande stallen kanns lockande och genomforbara i ar (tyvarr blir det inget Stockholm marathon eftersom jag kommer att vara i Sverige pa andra roligheter i augusti istallet):

- Uluru marathon 
- Gold Coast marathon
- Melbourne marathon
- Sydney marathon

Det skulle vara kul att kombinera en resa med ett marathon. Just nu lutar det mot Gold Coast Marathon i slutet av juni, tydligen en riktigt platt banprofil och vackert belaget - hela rundan gar langs med havet. Vi far helt enkelt se vilket av dessa marathon det blir!

Ute pa nya, spannande vagar forra aret - i Bangkok tex. Alskar den staden fast Bangkok marathon kanns inte sa jattelockande.
_MG_4187

Tuesday, February 7, 2012

Så lätt blir ni inte av med mig

Langt efter att alla mal for 2012 ar satta, alla marathonprogram inledda och alla nyarsloften halvvags in pa Q1 kommer har en liten uppdatering fran Down Under. Sent ska ju som bekant syndaren vakna.  I helgen sprang jag kortlopp och presterade foljande modesta tider: 5:15, 4:50, 4:51, 5:03, 5:19, 4:40, 4:37. Strackan Dee Why till Manly Beach innebar en brant profil, grotig start till finish genomgaende och en okristligt tidig start - klockan 6.45 gick startskottet. Inte supernojd med resultatet men som vanligt en jattekick att springa ihop med tusentals andra och fa kanna adrenalinet pumpa till max - bara det gor ju att man kan dra pa ett extra leende.

Icke desto mindre - nu kickar vi av det har lopararet, tycker jag, och drar ett streck over det har bloggskolkandet.

Happy sun runners

Tuesday, November 15, 2011

Vanedjur

Det sägs att det ska ta tjugoen dagar att skapa en vana. Själv skulle jag nog gissa på att det går att skapa en bra (eller dålig visserligen) vana redan efter en vecka, kanske t.om. efter en helg. Men just med vanor och rutiner så kanske det beror lite på vad man gör, var man är och vilken typ av rutin man syftar på. Givetvis hjälper det om man redan är inne i någon liknande rutin s.a.s men för att det ska kallas en vana så bör det ju rimligtvis också kännas naturligt.

Under förra helgen i Stockholm sprang jag i min vana troget på Djurgården. Redan när jag kom ut på bron kändes det som det var 2005 och jag var tillbaks där jag lämnade. Även om det snart är 7 år sedan jag sist sprang där ute (Stockholm marathon borträknat), så kändes det som jag kom in i ett lunk, mitt sverigelunk, min standardrunda och min vana som jag hade då.

Standardrundan här i Övik tex. - känns ju klockren och som om jag skulle kunna springa den med ögonbindel: utgå ifrån mamsens hus, kuta ned på Vågsnäsvägen, spring tills vägen grenar sig vid Vågebacken. 5 km enkel väg, ja och så ska man ju hem också. Kuperat, sparsamt med trafik, snygga hus, ren luft, ingen risk att dö av solsting och hetta, och kanske bäst - den fina vattenutsikten längs med hela rundan. En tung och seg uppförsbacke på slutet. Täckoverallen och träningsvantarna känns klockrena på. Känns vant och som jag aldrig gjort annat.

En dimmig övikshamn ingår däremot inte i standardrundan. Men fint att vila ögonen på ändå.
   IMG_5954

Thursday, November 10, 2011

Övik!

Sverige har visat sig från sin bästa sida har det verkat som, sedan jag landade i fredags förra veckan. Skönt med paus från resandet under hegen där jag stannade i Stockholm för att vara med bästa kompisarna och fylla på sverigeförrådet med roliga upplevelser. Hann givetvis med några härliga rundor ute på Djurgården, fina Djurgårdskanalen, Gärdet, och en bit mot slussen mm. Att se solen gå upp i Stockholm medans man springer omkring där ute är sååå rogivande och står högt i kurs hos mig.

Men nu är jag i gamla Övik igen, det är Öviksfjärden, frisk luft blandat med syra från en ständigt pumpande sulfitfabrik, tät tallskog, mörkt, djupt vatten och en ständig överdos av matkonsumtion (ja, det känns ju så åtminstone när jag är på plats:)). Det är snäppet svalare men fortfarande förhållandevis varmt för att vara november. Igår hade jag lite känningar av en ond hals så det blev inget rännande då annars har jag löpt på bra sedan jag kom tillbaks.

I kväll blir det något jag inte gjort på säkert över 15 år - skrika mig hes på hockey då Sverige möter Tjeckien.
Övik View 035 Övik View 045

Thursday, November 3, 2011

Mot El Stokholmo & Höga Kusten



Jo, Sverige star ju som sagt pa agendan nu. Korde ett sista loparpass har i Sydney i morse, sedan in till jobbet for att avsluta lite jobb, och sa raka sparet hem for att hoppa in i en taxi for avfard mot flygplatsen. Att packa for en resa till Sverige under sommarmanaderna ar inte latt, det kan ju vara bade stekhett och svinkallt som ni alla sakert kan halla med om. Att packa for en vistelse i november, daremot, ar lite enklare. Tur ar val det. :)

Ser fram emot manga langa rundor i harligt krispigt november vader.
Domsjö 4 085

Friday, October 28, 2011

You can take the girl out of Sweden, but you can't take Sweden out of the girl

Idag blev jag godkand i mitt test och ansokan om australiensiskt medborgarskap. Det kanns roligt, ratt stort pa nagot satt, och framfor allt himla smidigt om inte annat. Testet, som man var tvungen att klara med minst 75% ratt (jag prickade in 100%!), var intressant och larorikt, och rorde amnen som t.ex. hur landet styrs, dess historik, kultur, lagar och regler, och vilka rattigheter och skyldigheter man har som medborgare. Ratt intressant faktiskt och sant som man borde veta om sitt land.

Mitt svenska pass och medborgarskap forsvinner ju inte i o med det har. Tack o lov. Och om sanningen ska fram sa ar jag nog mer svensk an jag nansin varit. Aven om det ar bra att ha ett extra hemland och ett australiensiskt pass sa kanner jag mig definitivt i grund och botten svensk. Och pa tal om Svedala - pa torsdag kvall nasta vecka ar det ingen mindre an yours truly som satter sig pa planet mot Sverige for en tva veckor lang vistelse. Nice.

Lite off topic kanske men sa har min dag sett ut idag, lite annorlunda. Firade med att kopa ett par nya dojjor. Mizuno Enigma, langst fram pa bilden. Tycker mig ana svenska flaggan i skorna.

Shoes

Thursday, October 20, 2011

Call me morbid, Call me pale

Ska man ge ut ett dagens drullepris sa maste det oavkortat ga till undertecknad: Lyckades med det markliga konststycket att boka en resa... ja, inget markligt i det ioforsig, bara det att jag gjorde det i FEL riktning. Alltsa utresa och hemresa ratt dag, men fel destination... Snurrigt varre. Kanske inte mitt stoltaste ogonblick. Inga kommentarer annat an att man kan saga "The lights are on but nobody's home". Angaende resan sa aterkommer jag om det vid ett senare tillfalle.

Dagens ros, av samma anledning, gar till Hoga Kusten Flyg som lyckades avboka denna, i vanliga fall, o-ombokningsbara (norrlandska pa hog niva) biljett. Tack for hjalpen om du, Ingela, laser detta! Utmarkt kundservice.

Dagens snyggaste skodon och fonsterskyltning: Adidasbutiken pa Pitt Street har i Sydney. I rena modebloggstermer: VILL_HA_VARENDA_SKO!

Dagens traning: 12 km med lite fartlek mitt pa hallet.

Dagens loparlat: Har nastan lyssnat sonder The Smiths Half a Person den senaste tiden. Morrisseys ljuva stamma, den melankoliska (men valdigt svarbegripliga) texten, det typiska britt-soundet, Johnny Marrs finstamda gitarr...

Adidas