Wednesday, February 10, 2010

Slitna dojjor

Dojjorna som jag kopte i oktober forra aret borjar bli riktigt slitna. Springer ju nastan enbart pa asfalt sa det ar kanske inte sa konstigt om de slits ut efter 4-5 manader med en snittanvandning pa 40km/vecka. Detta ar alltsa undersidan av mina Adidas Supernova Glide som jag for ovrigt till slut blev riktigt nojd med (var ju inte helt saker i borjan). Jag har verkligen gillat kanslan av att de ar sa latta och kommer formodligen att kolla efter liknande latta skor. Vill garna testa nagot annat marke an Adidas eller Asics som jag nastan alltid haft. Funderar dessutom pa att kopa tva par; ett for kortare, snabbare distanser och ett par for langpannorna. Har kanner jag mig fortfarande lite novis.

Ar det bara en lyxgrej att ha tva par skor eller ger det nagot i langa loppet? Man ar ju trots allt bara en vanlig motionar. Och forresten, hur ofta byter ni ut skor?

Shoe soles 002

6 comments:

Löpning & Livet said...

Jag brukar byta efter hundra mil nångång. Beroende på hur de känns såklart, men någonstans där brukar de börja kännas stumma och trötta :)

Staffan said...

Ser ut som en lätt förslitning i mönstret på sulan som vid lätt pronation, skons innersida. Jag tycker sulan brukar slitas ganska snabbt men att det sedan inte händer så mycket mer, dvs att dämpningen kan kännas OK ändå. Verkar lite tidigt att de redan skulle vara slut efter 4-5 månader??

Jag brukar vara vaksam på hur mina benhinnor reagerar på asfaltslöpning efter 100 mil i ett par skor. Något år/ca 100 mil, där någonstans brukar jag växla. Jag kan rekommendera att ha åtminstone ett par skor till, skönt för fötterna också att få omväxling, testa gärna ett par lättare. Jag har nu tre par skor Asics DS Trainer (har gått 120 mil, börjar bli lite stumma), Adidas Supernova Sequence (mängdsko, har gått ca 30 mil) Brooks ST4 Racer (lättare sko för snabbare pass/tävling, har bara gått två löpbandspass).

Daniel said...

Säger också 100 mil på vanliga skor. Du kanske skulle ta dig till den där Newtonbutiken du pratade om en gång. Då får du verkligen testa något nytt :)

Petra said...

Andrea - ah ok, det later ju vettigt!

Staffan - precis, har nog en svag pronation men inte speciellt mycket. Supertack for skotipsen! Brooks-skorna later riktigt intressanta.

Daniel - jajamen, ar jattesugen pa att kolla upp Newton har i Sydney! Nu tror jag visserligen bara att det var en aterforsaljare men anda. Men hur var det nu - skulle man kora dem pa lopband forst? Far ta och kolla upp dina inlagg igen...

Daniel said...

Såg inte din kommentar förrän nu. Du behöver inte köra dem på löpband först vad jag vet. Faktum är att dem är bäst på asfalt, löpbandet kan vara lite mjukt och man får inte den där kicken i steget som på asfalt.

Petra said...

Daniel - ah, tack for att du svarade! Jag hade gemskt garna velat skaffa ett par Newton men det gick inte....