Wednesday, January 20, 2010

Mota Olle i grind & food cravings

Det har med att muta en analkande forkylning tror jag banne mig funkar ibland. Ja, kanske inte enbart med lite galet pepptalk utan mer kanske att man ater battre och mer naringsrik mat. Eller ocksa en kombination av bada. Framforallt tror jag kroppen kan saga till vad den behover. Sa funkar det for mig i alla fall. Jag namnde ju att jag kande mig lite seg och jarnfattig haromdagen, och i gar tog jag itu med det problemet.

Jag laddade med en fantastiskt god tonfisk-sashimi. Traffade en arbetskompis efter jobbet pa japanska Uchi Lounge. Tonfisken var ytgrillad, dvs grillad bara ett tunt, tunt lager och doppad i sesamfron. Smaksensationen ar ratt fin nar man far grillat och ratt i en och samma tugga. Till det ris och en sidsallad i form av edamamebonor, spenat och alfalfa toppat med soja-vinagerdressing - allt kandes nyttigt och precis det kroppen skrek efter; fet fisk, salt, baljvaxter och sa ett glas vin pa det avrundat med gront te-glass.

Som jag tidigare namnt ar min kost till mangt och mycket vegetarisk - ungefar 95% av alla mina maltider innehaller varken kott, kyckling, fisk eller skaldjur. Detta kommer sig av att min man ar vegetarian, och eftersom jag sjalv tycker att vegetarisk mat ofta bade ar lattare att laga (och minst lika gott), sa funkar det ratt bra att kora pa M's koncept - det spar ju pa disk om inte annat:). Tofu, agg och bonor av olika slag ar saledes mina starkaste vego-proteinkallor.

Men som sagt, ibland satter kroppen igang och levererar en massa naringssignaler och da ar det sallan morotter, gronkal eller paprika star hogt i kurs utan mer fisk, skaldjur eller anka. Ar glad att jag inte har tagit beslutet att bli 100% vegetarian eftersom det blir sa mycket lattare att "mota Olle" pa det har sattet. Hur laddar ni nar ni kanner er lite smahangiga?

3 comments:

Daniel said...

D-vitamin i kombination med omega-3 är rena dunderhonungen tillsammans. Väldigt inflammationshämmande! :)
Tar det i första hand mot min MS men så har jag märkt att det även håller all annan skit borta. :)

Härligt att du lyckades mota bort förkylningen!

Anna said...

Jag kör också med D-vitamin och så äter jag en massa frukt. Vet inte om frukten hjälper men en apelsin är ju aldrig fel. Skönt att du mår bättre, det är så trist att vara sjuk.

Petra said...

Daniel - tack for tipset! Ska testa extra intag av D-vitamin och omega3!! Ar det dessutom som dunderhonung sa badar det ju gott!

Anna - ja, himla skont att det inte slog ut! Det ar bara att kampa vidare och motverka alla baciller:)