Friday, February 25, 2011
Stooooooopppphh!!!
1.) En gangtrafikant i Sydney som far nog av promenaden i hoga klackar och forsoker hojta till sig en forbipasserande taxi?
2.) En kvinna som meddelar till sin generosa champagneserverande man att bradden pa vinglaset haller pa att valla over NUUU?
3.) En exilsvensk kvinna i Sydney som, med tarar i ogonen, ligger pa massosbordet och far stenhard massage pa hoger hamstring?
4.) Baksidan pa laret som forsoker meddela att nu f*n far det vara nog efter 6 km asfalt! (Om senor och ligament kunde prata alltsa...)
5.) En kryptisk rubriksattning, medvetet felstavad, och enkomt satt for att forvirra lasaren?
Ratt svar meddelas i overmorgon. Vinnaren vinner en virtuell loparkram!
Wednesday, February 23, 2011
En dag i taget
- Posted using BlogPress from my iPhone
Monday, February 21, 2011
Veckans Träning
Traningsmassigt blev det tva, for mig, lite lange pass med fokus pa uthallighet. Hogerbenet spokade ju ratt mycket efter joggingrundorna forra veckan - torsdag och fredag kande jag mig enormt stel i benet och ett jattedrag i senorna som nastan bara kunde mjukas upp genom nagon slags rorelse (massagen var toppen!!). Det ar precis som att rumpan, hamstring, muskeln i knavecket och vaden far jobba overtid nu efter skadan i ljumsken (det har kanske bara ar "common sense" for den som kan muskler men for en grongoling som mig, fascineras jag over hur kroppen reagerar och jobbar ihop). Det ar svart att saga om ljumskskadan ar helt lakt - i vissa lagen kanns det som det ilar till, ungefar som en elektrisk stot, i ljumsken och det ar fortfarande riktigt obekvamt. I andra lagen kanns det helt bra och jag kan rora mig utan nagra som helst tecken pa skada. Verkligen bisarrt!
Jag tankte att det ar lika bra att ligga lagt igen i nagra dagar och kora alternativ traning. Det blev ett pass pa crosstrainern foljt av motionscyckel med ryggstod, en s.k. recumbent bike - 80 minuter sammanlagt vilket kandes otroligt skont. Motionscykeln ar ju bra pa det sattet att det ger en riktigt skon trott kansla i benen efterat. Misstanker att det maste vara riktigt bra for benmusklerna da man far ungefar samma skona eftereffekt som efter ett langpass. Det "trassliga" benet kandes inte alls lika illa efter lordagens och gardagens traning - helt klart ar alternativtraningen en variant som jag far fortsatta kora eftersom det funkar sa bra.
Apropa motionscykeln med ryggstod (=recumbent stationary bike som det heter pa engelska) - ar det nagon som vet om den har nagot smidigare svenskt namn, tro??
Veckans traning i siffor -
Mandag: vila
Tisdag: Simning 30 min. Core & benovning.
Onsdag: 6,5 km jogg pa lopband. Core, Benovningar & styrka armar.
Torsdag: 3,5 km jogg pa lopband, 40 min crosstrainer. Core & benovning.
Fredag: vila
Lordag: 40 min crosstrainer, 40 min recumbent motionscykel. Core & benovning.
Sondag: 40 min crosstrainer, 40 min recumbent motionscykel. Core & benovning.
Friday, February 18, 2011
Väl förvaltade dollar
Thursday, February 17, 2011
Mot Västerbron & All I need is a time machine!
Robyns Body Talk-album, bade 1, 2 & 3 gar pa repeat i lurarna nu - hon ar helt enkelt bast!
Wednesday, February 16, 2011
Spark i baken lite oftare
Under helgen som gick var vi i fantastiskt vackra Kangaroo Valley med goda vanner. Fodelesedagsfirande stod pa agendan och det blev en jatterolig helg med mycket bus. Tror att jag behovde det efter de sura minerna jag kande innan. Kangaroo Valley ar ett omrade som ligger ca 2 timmar soder om Sydney. Det blev tva fina joggingturer under helgen, och det kandes jattebra aven om benet.... ja, det gjorde sig pamint hela tiden.
Vart ville jag komma med det har? Jo, helt enkelt den enkla insikten att livet ar fullt av dippar och toppar hela tiden. Skarpning! Ibland ar det sa latt att grotta ned sig i sin egen "sa kallade" misar att man helt enkelt behover en spark i baken lite nu och da.
Kangaroo Valley - som en skon blandning av det basta ifran England... Australien... och Sverige!
Monday, February 7, 2011
En extra bra vecka
Forra veckans traning sag ut sahar:
Mandag: Crosstrainer 60 min, core & benovningar
Tisdag: Crosstrainer 40 min, 9,5 km. Core, benovningar & styrka armar
Onsdag: Vila
Torsdag: Rodd 30 min, 6 km, Core & benovningar
Fredag: Powerwalk 40 min, Core & benovningar
Lordag: Jogg 30 min (4 km) & rodd 30 min, 6 km. Styrka armar, core & benovningar
Sondag: Jogg 30 min (4 km) & crosstrainer 30 min, 6 km. Core & benovningar
Sunday, February 6, 2011
Helgen i siffror
Ganger jag ropade: "Well done darling, you're a star!": (Minst) 20
Ganger jag kande mig stolt: otaligt antal ganger
Strutar glass uppatna (av mig sjalv alltsa): 3
Rakor pa grillen: 7
Besok pa gymmet: 2
Centimeter har avklippt: 8
Medeltemperatur pa termometern: 40
Glas vin fortarda: 5
Kilometer sprunga: 8 (!!!!)
Ja, som ni ser har helgen inneburit en hel del olika grejer; glassintag, besok hos frisoren, lagat god mat, fortart gott vin, agerat hejarklack for maken i en simtavling (dar han f.o. gjorde lysande resultat) - jattespannade att kolla pa! Ar sa stolt! Jo, och sa har jag sa klart tranat. Men inte vilken traning som helst utan... just det, jag har faktiskt sprungit!! Bade i gar och i dag - 4 km vardera. Mycket, mycket langsamt men, vad tusan, det gick!! Over forvantan! Igar hade jag ett stort leende pa lapparna nar jag kom hem fran gymmet. Forsta hur mycket jag har saknat det har!! Phu, vilken helg!! Endorfin!!
Wednesday, February 2, 2011
Januari - noll!
Igar pa gymmet blev det, kanske inte snyggt, men val svettigt. 40 min stenhart pa crosstrainern med 12 (av 15) som motstand. Trampade pa som en tok och lyckades komma upp i 9,8 km. Sedan styrka for armarna i 30 minuter foljt av sedvanlig genomkorning av core och benovningar. Darrade som ett asplov nar jag kom hem.
Ska man summera ihop nagot positivt med januari sa maste det bli att balstyrkan ar pa topp, att rygg och axlar kanns jattestarka och att jag faktiskt har lart mig att det GAR att fejka en langpanna inomhus. Och kanske den viktigaste insikten: benen, de maste underhallas a la Jane Fonda!
Tuesday, February 1, 2011
Varmt & kallt och Svedala
Annars har jag inte sa mycket spannande att rapportera traningsmassigt - jag fortsatter att alternera mellan rodd, crosstrainer och simning eller vattenlopning. Mitt uppe i allt det har fortsatter jag stenhart med mina core-ovningar. Det kanns som balen ar stark som tusan och hofterna och ljumsken borjar arta sig. Men att det skulle ta sa har fruktansvart lang tid att repa sig hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat forestalla mig - det ar nu nastan tva manader sedan problemet borjade. Tank vad lite man vet om sin kropp, jag som trodde att det skulle ga over efter nagon vecka eller tva...
Igar sprang jag mina forsta 500 metrar pa en manad *pa lopband*. Jag slutade precis dar det borjade bli lite obekvamt igen - skadan ar alltsa inte helt och hallet borta - men lyckan var nastan fullstandig nar jag markte att jag faktiskt kunde springa MYCKET langre an pa lange - enorma framsteg kanns det som! Snart ar jag igang igen pa riktigt, det kanns underbart!!
Nagra andra underbara saker - jag har bokat flyg hem till Svedala! Tjoho!! Det kanns SA kul att kunna sikta in mig pa resan lite mer konkret, och givetvis att fa traffa min familj och vanner... och sa ett steg narmare Stockholm marathon saklart. Om det ar nagon som ar intresserad sa kommer jag att vara i Sverige mellan 16 april till 1 juni - riktligt lange med andra ord, sa det ska bli skont att kunna ta det lugnt och hinna traffa alla.
Thursday, January 27, 2011
Note to self
- Spring inte forran smartan har overgatt helt. Ljumsken ar en sa pass komplicerad del med ligament, muskler, senor och kotor som mots i ett enda virrvarr - just darfor kan det vara extra viktigt att lata skadan fa en chans att laka eftersom det ar sa mycket som ska klaffa i den har delen av kroppen.
- Nar jag val kanner att jag kan springa (las jogga) mer an 500 meter, och kan uppratthalla detta utan att det gor ont, testa sedan att oka farten.
- Gor det fortfarande inte ont efter 500 meter, testa en snabb sprinta. Slutsats: kan man uppna det har stadiet ar man formodligen fullt aterhamtad.
- Ett ojamnt underlag som gras, elljusspar eller mycket backar okar risken for muskelskador. Borja pa flackt underlag, garna lopband dar man far lite stuns samtidigt som det inte ar lika hart som asfalt.
- Forsatt arbeta pa balstyrkan och s.k. pilatesovningar - otroligt viktigt att alla narliggande muskler maste starkas. Detta minimerar sedan risken for ytterligare skador nar man val kan borja springa igen.
- Forsok lokalisera vart det onda kommer ifran i benet och massera just den punkten - gor det dagligen. Ju mer blodflode som cirkuleras till 'den onda' delen, desto snabbare kan vavnaden i ligament och muskler fornyas, och saledes paskyndas aterstallningen.
- Skulle jag borja springa redan nu sa ar risken stor att man faller tillbaks pa samma ursprungslage, dvs den tid det har tagit mig att laka sa har langt ar saledes bortkastad tid.
- Fortsatt kora skonsam alternativtraning sa har du inte lika mycket forlorad lopartid.
For ovrigt blev det egen traning igar; 60 min pa crosstrainern (12,5 km), foljt av 20 min latt simning. Alltid nagot.
Monday, January 24, 2011
Alternativ långpanna & snigelprogress
Ljumsken kanns stadigare for varje dag som gar aven om jag inte kan springa helt utan smarta. Men som sagt, pa crosstrainern kanns smartan inte alls sa dar kan jag ligga pa ganska bra anda och det ar ju toppen! Det maste vara en valdigt speciell muskel som ar/har varit trasig for det ar ungefar som att nagon trycker pa en knapp sa "aktiveras" det onda nastan omedelbart nar jag borjar springa. Det onda kommer (numera) bara fran ett och samma stalle; i borjan av skadetiden stralade det ned ifran insidan av laret och ibland upp mot hoften, och i varsta fall ocksa ut pa rumpan. Men som sagt, aven om det gar framat pa lakefronten sa kanns det valdigt riskabelt att borja springa igen nar jag har den har kanslan. Lika bra att vanta en liten tid till innan man kan borja springa pa riktigt igen och kanna att man kan belasta benet helt utan nagra konstiga krampor.
Att jag ar sugen pa att springa igen behover jag kanske inte namna... jag testar ett femtiotal meter varje dag och det kanns verkligen som smartan avtar, den ar inte lika skarp langre och benet kanns alltmer medgorligt och starkare. Mycket av forbattringen tror jag beror pa att jag jobbar mycket med musklerna runt magen, hofterna, laren och de narliggande partierna runt balen. Jag forsoker lasa upp mig pa det har och om det ar nagot som har gatt hem sa ar det just det; att man bor starka upp de narliggande musklerna sa att man pa sa vis blir starkare. Det finns inga genvagar i det har och det ar bara att jobba vidare. Men det kanns som jag gor ratt och jag tror att jag ar pa god vag att kunna springa igen!!
For orvrigt sag traningsveckan ut sahar -
Mandag: Crosstrainer 60 min, 13,5 km. Core, benovningar
Tisdag: Rodd 30 min, 6 km. Styrka armar, core & benovningar.
Onsdag: Vattenlopning 50 min.
Torsdag: Crosstrainer 60 min, 13, 8 km. Core, benoviningar.
Fredag: vila
Lordag: Crosstrainer 50 min, 10,5 km. Styrka armar, core & benovningar.
Sondag: Crosstrainer 120 min, 23 km. Core, benovningar.
Friday, January 21, 2011
Crosstrainern - På gott och ont
- Musik i lurarna ar ett maste! Jag skulle aldrig kunna kora sa lange pa crosstrainer utan peppande latar i oronen. Sjalv blir jag enormt inspirerad av san musik som far mig att vilja dansa eller helt enkelt det som ger mig mest energi. Spellistorna i iPoden blir allt fler. Just den har aspekten ar den viktigaste pa crosstrainern for mig och ibland kan man bara blunda och kanna hur man rycks med i musiken och latsas att man ar nagon annanstans.
- Intervallprogrammering. Att bara trampa pa i samma takt ger ocksa en kansla av tristess och att man inte kommer nagonstans. Tank dig att du simulerar en speciell runda med manga branta backar, nagra utforslopor, en skogsglanta, en raka, glittrande vatten i bakgrunden, fagelkvitter, ett radjur som du passerar pa en ang.... aterigen maste man nastan dromma sig bort for att det ska ge nagon effekt.
- Nyheterna. Ocksa ett plus faktist. Jag tittar sallan pa tv for att jag aldrig hinner. Egentligen saknar jag det inte heller om det inte vore for nyheterna (det dar lat vaaaldigt praktikt men det stammer faktiskt). Under de senaste veckorna har jag kunnat kombinera bade nyhetsflodet med bra popmusik samtidigt som jag utfort traningsprogrammet - och det har faktiskt funkat alldeles utmarkt. Vips sa ar den dar timmen plus slut!
- Slutligen (0ch kanske det viktigaste): se det som en VIKTIG del i traningen. Jag kan ju inte springa nu och eftersom crosstrainern till stor del ersatter lopningen MASTE jag halla det har aktivt, sa ar det bara. Crosstrainer kommer aldrig att ersatta lopningen i langa loppet men just for stunden maste jag tanka om lite.
Tuesday, January 18, 2011
Äpplen och päron
Den har veckan enligt marathonprogrammet ska man springa 61 km fordelat pa 5 pass;
12 km fartlek
6 km lattdistans
14 km (varav 8 km snabbdistans)
8 km latt
21 km langpass
(2 vilodagar pa det)
Den har gangen haller jag ett getoga pa 3:30-programmet som jag utgar ifran. For mig innebar det ett ungefarligt motsvarande upplagg pa gymmet dar jag anvander crosstrainern for de langre distanserna och roddmaskinen for de lite kortare. Om man raknar pa att man arbetar med 70% av sin kroppsvikt pa crosstrainern jamformt med nar man springer (det ar val darfor det funkar sa bra eftersom det inte belastar hela kroppsvikten pa det onda benet) sa kanske man ocksa maste kompensera "den nya lattare vikten" pa nagot satt? Jag jobbar ju uppenbarligen inte lika hart pa crosstrainern eftersom jag har fordelen med flugvikt sa att saga. Sag att man skulle lagga till 30% mer pa arbetet? Igar skulle jag ha loptranat 12 km fartlek. Istallet blev det 13,5 km pa crosstrainern (och 15 min rodd). Ska man ga efter min tes sa borde jag egentligen ha kort pa i 15,6 km for att komma upp i samma lopdistans. Nu vet jag inte om det ar nagon realistisk berakning - det ar lite grann som att jamfora applen och paron eftersom det ar vitt skillda traningsmoment. Men om man skulle jamfora med hur det kanns efter 12 km lopning vs pa crosstrainern sa ar man ju mycket mer utmattad efter ett loppass.
Jag fick ocksa fragan: kan jag inte simma eller kora vattenlopning? Jo, det ar helt klart nagra alternativ som jag kommer att satta igang med inom kort. Jag har inte kunnat gora nagot i vatten sedan cykelolyckan p.g.a. stygnen pa hakan som, enligt lakaren, inte borde komma i kontakt med vatten forst (framforallt inte pool-vatten som kan innehalla en massa bakterier). Nu har ju stygnen tagits bort och saret laker fint men jag har val varit lite extra forsiktig med det eftersom det har kants lite vanskligt med lakningen. Skulle vara synd att behova komma pa remiss p.g.a inflammerat sar. Hur som helst: vattenlopning kommer jag att satta igang med om nagra dagar. Det passar extra bra eftersom det finns en lite langre pool (utomhus) pa mitt gym som har lite djupare vatten. Poolen som finns i var bostadsrattsforening ar inte sa djup, vattnet ar ca 1,5 meter sa man bottnar ju precis overallt. Men som sagt, poolen pa gymmet ar perfekt sa dar kan jag tanka mig att det gar utmarkt att kora vattenlopning!
Monday, January 17, 2011
Så länge svetten lackar
Veckan som gick sag ut sahar traningsmassigt:
Mandag: Rodd 30 min, Crosstrainer 40 min (8 km),
Tisdag: vila
Onsdag: Rodd 30 min, Crosstrainer 50 min (10,7 km), styrka armar och ben
Torsdag: vila
Fredag: Crosstrainer 60 min (12 km), benovningar och core
Lordag: Crosstrainer 60 min (12,5 km), styrka armar och core
Sondag: Powerwalk 70 min, benovningar och core
For ovrigt spenderade jag gardagen pa Coogee beach igar och hejade pa min fina man som ska simma Cole Classic om nagra veckor - 2 km frisim i oppet vatten. Inte fy skam! Nastan synd att jag ar sa dalig simmare annars hade det varit kul att delta :)
Friday, January 14, 2011
Doktorn ordinerar
Thursday, January 13, 2011
Diamantslipning
Nagot ar trasigt vid ljumsken. Varje promenadsteg kanns, varje stegokning kanns annu mer och till slut, vid uppnadd joggniva, gor det ont igen. Men det ar bara nar kroppstyngden ligger pa det onda benet i en rorelse som nar man springer och landar med benet under sig. Crosstrainern kan jag dock anvanda anda, dar gor det inte ont. Igar blev det 50 minuter @ 10,7 km, skont att svettas som en gris aven om det ar langt ifran nagon maxniva jag ligger pa. Efter passet la jag in benovningarna som jag jobbat med forrut - fokus pa rehab.
Det ar nu nastan 6 veckor sedan jag fick problem med ljumsken och jag misstanker att det kan ta ytterligare nagra veckor innan jag ar helt fri ifran besvaren. Prognosen "strackt muskel" kanns lite lam tycker jag, jag borjar undra om det inte ar en muskelbristning eller nagot annat istallet. Ibland ar det lite svart att lita pa att prognoser blir ratt stallda, speciellt med tanke pa att rekommendationen var att avsta fran lopningen i en vecka (det har nu gatt mer an 4 veckor sedan den rekommendationen och jag kan ju uppenbarligen inte springa an).
Men som sagt, det enda man kan gora ar att lita pa sin kansla, skynda langsamt, stanna upp och kanna efter: Hur kanns det nu? Fortsatta slipa...
Wednesday, January 12, 2011
Regn, rehab och lite om träningen
I var stat NSW och framforallt i Sydney har vi lagomt mycket regn, pa natterna regnar det nastan jamt men pa dagarna ar det uppehall eller till o med sol. Hakan och kaken har lakt fint och jag kan tacksamt konstatera att jag inte har ont nagonstans nu, inte ens whiplash i nacken eller onda knan langre. Helt enormt hur snabbt kroppen kan laka ihop snabbt! Daremot kranglar ljumsken fortfarande. Har funderat mycket pa hur jag ska kunna trana for att inte tappa formen - lopning gar fortfarande inte. Har forsokt varje dag i nastan tre veckors tid och det slutar bara med att jag maste vanda efter ungefar 100 meter, det gor riktigt ont. Cykling och framforallt traningscykling kanns inte sa lockande sahar nara inpa cykelolyckan. Men skam den som ger sig! Jag har nu kopt gymkort och har tranat ungefar enligt nedan upplagg de senaste 4 dagarna. Riktigt jobbigt!! Jag kommer att folja marathonprogrammet och de dagar det ar kvalitetspass eller langpass kor jag pa, pa liknande satt, med de olika redskapen som finns pa gymmet.
Har upptackt att rodd ar fantastiskt! Bra for balstyrka, magmuskler, rygg, armar och rumpa. Daremot ger det ju inte sa mycket for benen men jag har varit extra forsiktg nu med tanke pa allt strul jag har haft. Har mest borjat med rodd och kort nagon av de andra aktiviterna nedan efter. Inget av det har gar upp emot att springa sa klart men det ger mig en skon kansla av att "vara igang" och jag kanner mig stark som kan ro om supervaltranade killar som inte tycks klara mer an 20 minuter at gangen:)
Rodd: succesiv okning pa distans och fart, 25-35 minuter, 4-6 km
Elliptical Crosstrainer: 25-45 minuter, 5-9 km
Steppmaskin: 25-45 minuter
Cykel: 25-45 minuter
Thursday, January 6, 2011
Sent omsider - Australien del 3/3
Hur far man visum till Australien samt hur lange kan man stannna i Australien pa det? Ja, en bra fraga och det ar verkligen inte helt enkelt att svara pa. Jag misstanker att det ar lite som i USA att det ar olika kriterier beroende pa vart man kommer ifran, hur gammal man ar, och vad man har for avsikt att stanna i landet. Jag ska forsoka svara sa faktabaserat som mojligt med hanvisning till lankarna som gar till migrationsverket i Australien osv.
Working holiday visa
Ett working holiday visa (subclass-417) galler for ett ar men da kan man bara vara anstalld hos samma arbetsgivare i 3 manader. Det har visumet galler for ungdomar upp till 30 ars alder. Inte sallan utnyttjas det har av backpackers som aker runt fran ort till ort och jobbar, och det ar ju ocksa ett bra satt att se olika delar av landet samtidigt som man far uppleva en massa.
Business working visa
Ett business working visa eller Temporary Business Sponsorship (subclass-457) galler i 4 ar och da maste man ha en australiensisk arbetsgivare som sponsrar en till detta. Man kan kolla pa den har sidan om man ar behorig att ansoka. Den administrativa kostnaden ligger pa runt $700 (ca 3500 SEK) och det ar valdigt mycket pappersarbete och halsokoller man maste ga igenom forst, men det kan det ju helt klart vara vart om man ar sugen pa att komma hit och jobba. Det har visumet kan man ansoka om nar man val ar pa plats. Man kan ocksa kolla pa "Skills Australia need" sa kan man lasa mer om vilken typ av arbetskraft som just nu behovs i landet.
Tourist visa
Vill man bara semestra i Australien men anda stanna lite langre sa kan man ansoka om ett Tourist visa (subclass-676), som ar giltigt i upp till 12 manader. Det enda som kravs ar att man har ett giltigt pass. Se aven Eligible passports. Ar man som Ingmarie, nyfiken pa att gora ett langre besok i Australien och jobba sa kan det kanske vara lage att ansoka om ett Tourist visa forst. Sedan, nar man val ar pa plats sa kan man borja soka jobb, och forhoppningsvis fa nagon arbetsgivare som sponsrar en till det. Sjalva sponsringen kan ju lata som ett laddat ord men det ar mycket vanligt att bli sponsrad och inte nagot som ses som en ovanlig foreteelse. Sjalva jobbsokandet och nar man val hamnar i intervjustadie ar kanske lite mer formellt an hemma i Sverige men det ar ju mest bara kulturella skillnader man kan finputsa pa nar man val ar pa plats.
Mer information finns pa Australiensiska ambassaden i Stockholm, Svenska ambassaden i Australien, och Swedish-Australian chamber of Commerce.
Wednesday, January 5, 2011
Port Douglas - del 2
Enorma mangder regn bjods det pa, nastan sa man inte fattar hur mycket. Det har var en standig syn pa kvallen. Tydligen faller det 6 meter regn om aret (!!) i Port Douglas och omnejd. Som tur ar, ar dagarna mest regnfria och eftersom att det anda ar sa varmt sa kanns regnet mest bara skont uppfriskande.
Ett besok ute i regnskogen ar ett maste. Magiska Daintree rain forest.
Lianer och andra tropiska vaxter ar en mycket vanlig syn.
Felnavigerade lopare ar dock lite mer sallsynt.
Rik flora och fauna pa all satt och vis. Egentligen borde man spela in alla djungelljud. Ja, den har lilla krabaten nedan kan man ju inte hora men anda...
Avatar-kansla en masse! Enorm kansla att ga omkring i en san har miljo.
Uppe i bergen var det hyfsat mycket dimma.
Kanske lite for mycket.
Som sagt, mycket cykel blev det.
Nyarsblasan, typ.
Man trottnar inte pa utsikten.
Vackrast ar det tidigt pa morgonen.
Som sagt, vi akte bat ut till Stora Barriarrevet. En enorm bat som kandes ratt stabil. Bra for sjosjuka landkrabbor som maken och mig t.ex. Det har ar mitt ute i havet, ca 1,5 timme fran land. Som en liten ministad ute i korallhavet.
Masken pa, redo att hitta Nemo!
I ett annat vatten...
Har blev man inte jattesugen pa att bada.
Inte bara en myt alltsa.