Monday, April 26, 2010

Nya skor

Mina gamla Adidas Supernova Glide har varit goda trotjanare sedan oktober 2009 (i ca 105 mil) och i helgen kande jag att det var dags att skaffa ett par nya milnotare. Har kommit fram till att mina Adizero Tempo bara ska anvandas for valdigt korta distanser, helst inte langre an 6 km. Jag tog mig en titt forst i The Runner's store i Clovelly som har ett jattefint sortiment, tyvarr hade de inte ratt storlek av just den skon jag gillade mest (tror det var en Brooks Adrenaline). Akte vidare till nasta stalle, Rebel Sports, dar jag provade en massa olika. Fastnade slutligen for dessa Mizuno Wave Ultima som kandes perfekt sa dessa fick folja med hem. Efter 2 rundor i dem, en milrunda idag och langpasset igar, kan jag inte annat an att ge tummen upp. Kanslan att stoppa ned fotterna i dem kanns - som Svd-Petra beskrev hennes NB-skor - som att stoppa ned fotterna i bomull. Superharliga helt enkelt. Och att springa i dem var saklart annu battre - bra stod men inte for studsiga. Och sa ar de snygga dessutom och det ar ju minst lika viktigt! Jag tror det blir manga fina rundor i dessa...


Mizuno Shoes 002

Mizuno Shoes 003

8 comments:

Staffan said...

Va' har du sprungit över 100 mil i Adidas-skorna, sedan oktober?? Imponerande mängd du har i så fall tycker jag!!

Jag kan inte Mizunos modeller men en av dem fick högsta betyg i ett skotestet på www.Marathon.se nyligen.

Daniel said...

Jag har testat ett par Mizuno (min svågers) en gång och vill minnas att dom kändes precis som bomull. Har noll koll på löpkänslan för detta var innan jag började löpträna ;)

Hoppas du får många fina mil i dom!

Petra said...

Staffan - nu var jag tvungen att dubbelkolla att jag raknat ratt, men det stammer verkligen och jag tycker inte att det ar speciellt mycket. Jag har raknat i runda slangar pa 150 km/manad vilket ar helt realistiskt. Med den manadsstatistiken hamnar man ju latt over 100 mil sedan oktober; det ar ju trots allt 7 manader sedan jag kopte skorna (ok, 6,5 manader om man nu ska vara petnoga). Men 150 km/manad ar val inte speciellt mycket i jamforselse med tex din egen manadsdistans?

Daniel - visst ar det roligt nar man har ett par nya skor och man kanner att det verkligen stammer! For det ar verkligen inte helt latt. Dessa ar jag jattenojda med. Det ar dessutom ratt roligt att testa ett (for mig) helt nytt marke. Man far liksom upp ogonen for en helt annan varld. Jag tror minsann att jag ar Mizuno-fralst! (om man nu kan vara det efter 2 dagar...) :-)

Staffan said...

Tankevurpa, visst det blir ju en hel del kilometer om det är ditt enda par...faktum är att min mängd inte är så mycket större, nu i vår har jag hittills legat på 160-171-182km jan-mars och nu i april har jag faktiskt 200km inom räckhåll men då växlar jag också mellan några olika skor, jag har t ex sprungit 150km i mina Asics DS Trainers nu sedan i mars 2009...

Ellinors dröm said...

Nya skor är aldrig fel! Låter helt underbart att springa i bomull :-)

Petra said...

Staffan - ah, da forstar jag! Jo, jag har ju mina Adizero ocksa men dessa har jag inte riktigt borjat gilla (och har saledes nastan inte sprungit i dem alls, de gor ont i vaderna fortfarande). Att ha flera par skor ar nog en valdigt bra satsning. Jag har nog tyckt att det har kants som overdrivet lyx att ha flera par men nu borjar jag forsta varfor man vill ha det. Funderar pa att skaffa mig ytterligare ett par (fast annan modell sa klart:).

Ellinor - ja, visst ar det harligt! Och sa glad man blir av att kolla ned pa sina fotter!:)

Löpning & Livet said...

Åh det är så kul med nya skor! Jag vill springa hela tiden nu när jag har nya :)

Petra said...

Andrea - ja, visst ar det harligt med nya skor! Man verkligen langtar tills nasta gang man far springa i dem igen!!