Thursday, April 8, 2010

30 km in the middle of nowhere...

Ju mer jag cyklar desto mer borjar jag gilla denna aktivitet - det ar verkligen ett bra komplement till lopningen. Hade en ganska annorlunda lunch idag; 30 km cykling runt Parramatta och omnejd. (har kan man se rundan pa karta) Parramatta ar alltsa fororten dar mitt kontor ligger. Jag skulle beskriva det lite som Kista centrum dar jag sjalv jobbade i manga ar; en stad utanfor stan med manga hoga glasartade byggnader; en gigantisk shopping mall, IT, telekom och statliga forvaltningar dominerar affarskulturen - inte speciellt karismatiskt m.a.o. men det ar ju pa sana stallen manga jobbar.

Tittar man pa en lokal karta over Sydney far man intrycket av att det ar ratt sa tatbebyggt aven utanfor detta samhalle. Kollar man daremot pa en landskarta sa inser man att det inte ar speciellt mycket vaster om Parramatta - landskapet blir liksom mer och mer som "the outback" som man ofta pratar om. Det har inser man allt tydligare nar man kommer en bit ut fran sjalva stadskarnan och hoghusen inte ar lika frekventa, buskarna ar lite tatare, trafiken lite lattare, bebyggelsen lite glesare helt enkelt. Darmed kommer ocksa det har med vildmarken... Jag hade inga problem att halla mig pa cykelvagen idag kan jag meddela!:) (kan ocksa meddela att vi inte sag nagra ormar men man kan ju aldrig vara saker:)

Lunchrundan idag gick via vagen mot Prospect reservoir, det fanns fina cykelvagar i ett varierande landskap anda fram sa man slapp cykla bland trafiken - kunde trampa pa som tusan ratt lange eftersom det inte var manga cyklister ute. Ja, riktigt sahar ode som pa bilden var det inte hela strackan men visst ser det ut som man befinner sig ute i tjottaheiti!!

7 comments:

Anonymous said...

Hej!
Kan varmt rekommendera dig en sajt för att följa med din träning online!
www.lockr.se

Lisette said...

Förstår verkligen om du inte vill cykla på nåt annat ställe än cykelvägen i Parramatta med den där ormskylten.

Ingmarie said...

När jag var i Australien förra gången (Canberra)var jag SÅÅÅÅ nära att bli biten av en "Brownsnake". Läskigt. Men å andra sidan, om jag nu någonsin ska bli biten av en orm så blir jag det heller i Australien eller här i Albuquerque där de är vana, än i Sverige där det säkerligen skulle bli kaos på sjukan. Om man hinner dit vill säga...;-)

Unknown said...

Helt underbara skyltar & en skön runda låter det som! Du tog väl inte med dig några stenar? :-)

Petra said...

Anonym - tack, ska kolla in siten!

Lisette - ja, precis, man ar ju inte sa sugen pa att borja experimentera med mountainbiken i sanahar omraden!

Ingmarie - aouch, en Brown snake?! Enorm tur att du INTE blev biten!! Hualigen, hemska tanke... ja, aven om det finns motgift sa far ju ett bett valdigt hemska konsekvenser... Usch!!

Magnus - var lite sugen pa att ta med mig nagra riktigt fina stenar!!:) Tradgarden skulle behova lite fin "fridlyst" natursten:)

Ingmarie said...

Ja jag hade verkligen TUR! Hon jag sprang med såg den och verkligen PUTTADE bort mig och han/hon ville tydligen inte jaga mig mer... De där är inte att leka med....

Petra said...

Nej verkligen inte. Ormar i storsta allmanhet avskyr jag (aven snok/kopparorm). Det BLIR inte battre/lattare bara for att man bor har. Men som tur ar lar man sig i vilka miljoer man kan traffa pa vilda djur sa det galler att vara vaksam och ha respekt, och garna som i ditt fall, vara med nagon som kanner till hur de kan reagera.