Monday, November 16, 2009

Söndagsrunda med vätskehjälp

Efter alla dumma skador, sjukdomar och annat kanns det underbart att kunna springa igen och kanna att tillvaron ar lite mer upbeat. Halsa ar nagot man aldrig kan ta for givet sa nar man val borjar bli frisk efter en tids sjukdom kanns det superharligt att ha lyxen att kunna rora pa sig fullstandigt.

Kom ut pa nagra rundor i helgen. Lyckades da testa nya vatskebaltet och toppen, och sa har tycker jag om de nya inkopen:

Vatskebaltet far verkligen pluspoang pa alla fronter. Ska man jamfora den med Camelbaken, som jag kopte for inte sa lange sedan, sa ar vatskebaltet mer min typ av traningsaccessoar. Camelbaken ar visserligen bra pa cykel, men eftersom den bara har ett spanne upptill sa kan man ju inte komma ifran att den anda skumpar ratt mycket nar man springer (detta kanske har nagot att gora med passformen ocksa, och jag misstanker att inte alla Camelbaks kanns sa eftersom vatskeryggsackarna generellt sett anda ar valdigt populara). Vatskebaltet daremot sitter tight, ororligt mot kroppen. Beroende pa hur man spanner baltet kan man satta det hangandes antingen pa hoften eller i midjan. Flaskorna kommer upp latt ur fallorna och nar man springer ar det bara att dra upp flaskpluggen med tanderna, dricka och sedan satta ner flaskan i fallan igen. Gillar ocksa att den ar sa flexibel att man antingen kan anvanda alla 6 flaskorna eller bara ett par stycken om man vill. Dessutom kanns det inte som man springer omkring med speciellt mycket extra vikt eftersom de extra kilona (gramen?) sitter mitt pa kroppen och inte upptill, som i fallet med ryggsacken.

Toppen da? Jo, den kandes... bekvam kan jag val saga. Fast jag vet inte om man kan saga att den fyllde det speciella syftet som det pastod, dvs att kyla ned kroppen. A andra sidan kanske det inte var tillrackligt varmt just da nar jag sprang - ja, jag vet inte... Hur som helst - den ar jattebekvam och materialet kanns valdigt latt mot kroppen. Den ar helt och hallet solskyddande ocksa, och det ar helt klart en viktig aspekt nar man springer har i Australien.

Bade toppen och baltet hangde med nar jag sprang en langre runda i Centennial Park igar. Anvande fyra flaskor da och det kandes ratt lagomt for det har avstandet (hade egentligen klarat mig pa tre men det var ratt skont att ha den fjarde flaskan nar jag sprungit klart). Det blev ett jatteharligt pass igen dar jag bara njot av att fa vara ute och springa utan gnalliga ben eller andra akommor.

Runda: Centennial Park x 4
Distans: 14.68 km
Tid: 1:23:58
Snittempo: 5.44 min/km
Snittpuls: (lamnade pulsbandet hemma).

No comments: