Sunday, October 25, 2009

ITBS?

OK, nagon gang skulle det val handa. Fram till forra lordagen har jag lopt utan nagra som helst krampor. Visst, det kom en strackning en gang, och sa har jag beklagat mig over blanaglar och omma tar men allt detta ar liksom glomt och forlatet nu.

Men som sagt, forra lordagen hande nagot vid lopundan; det var forsta gangen jag kande en ganska markant smarta i vanster kna, specifikt pa utsidan av knat (fast inuti). Smartan stralade liksom uppat mot hoften och holl i sig nar jag sprang. Nagon gang under rundan fick jag faktiskt stanna ett tag och bara ga, och da forsvann smartan ratt sa snabbt. Sprang vidare iaf och val hemma forsvann det onda helt, men sa fort jag gick i trappor, speciellt ner i trappor, och la belastning pa vanster ben sa var kanslan dar igen. Bojde jag benet i luften sa hordes ett "klick" nar benet var i en viss vinkel, och just vid klicket kunde jag kanna samma smarta. Vanlig gang daremot gick bra. Den experimentella vattenlopningen forra veckan blev ett resultat av den knasiga kanslan i benet. Tankegangen var att om idiot-benet fick vila fran asfalt i nagra dagar sa kanske det onda skulle latta.

Sa kom fredagens loprunda och da hander samma sak. Lordag loprunda (igar alltsa) SAMMA SAK (fast varre den har gangen...). Saledes. Lite smatt orolig och frustrerad satte jag mig ner och googlade. Givetvis var det ratt mycket jag hann tanka da men det jag undrade over mest var symptom pa Runner's knee. Hittade massvis men inga symptom som direkt stamde med "min akomma". Letade vidare via Sports Injury Bulletin och kom da over en beskrivning som pa punkt och pricka beskrev det jag kande: ITBS, eller iliotibial band syndrome. Nastan allt de namner om skadan stammer.

- Smarta pa utsidan av knat (check)
- Smartan okar under pagaende lopning, speciellt vid backar (check)
- Smartan kanns som en kniv i knat (nastan - check)
- Smartan blir extra pataglig i i nerforsbacke (check!!)
- Smartan upphor i stort sett pa en gang nar man slutar springa, aven om omradet ommar nar man forsoker massera det (check)
- Reflexmassigt borjar man springa med allt stelare ben; smartan kanns mindre om man undviker att boja knaleden (check)
- Smartan kanns i utsidan av låret och upp till hoften (check)

Allt detta, som givetvis ar ganska allmant, och en massa andra detaljer namner de angaende ITB-problem. Jag kan i princip bocka av varenda sak de pratar om. Kan det vara sa att det ar ITB-muskeln som ar problemet i mitt fall? Givetvis ska jag bege mig till en sportgymnast eller kiropraktiker nasta vecka sa far de kolla vidare.

6 comments:

Daniel said...

Jag hade löparknä i våras. Min naprapat sa att jag satt ner för mycket när jag sprang och hade överbelastat höftmuskulaturen som i sin tur gjorde att ITB-senan blev överbelastad och var spänd som en fiolsträng. Därav gjorde det ont i knät, men problemet kom egentligen från höften.

Han behandlade mig 2 ggr och jag fick dom här "Jane Fonda" övningarna för höften för att stimulera musklerna och förebygga framtida problem.

Han hjälpte mig också med löpteknik. Nu jobbar jag mycket med ett se till att jag hela tiden håller höften framskjuten när jag springer. Detta verkar ha funkat för jag har inte haft några känningar sedan dess, peppar peppar.... ;)

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta men det kanske kunde vara lite intressant info för dig eller nåt.
Hoppas du snart får ordning på det.....håller tummarna!! :)

Petra said...

Daniel - ALL info ar jattebra, det ar ju det som ar sa bra med att blogga! Tusen tack!

Andréa said...

Jag hade problem med löparknä för några år sedan men efter vila och fortsatt nogrann stretch av iliotibiala bandet och även de olika höft och rumpmusklerna har jag lyckats hålla det borta. Så lite vila, massage på senan och sedan nogrann stretch föralltid (typ) kan du nog bli av med det rätt snabbt! Men det skadar ju aldrig att gå till en sjukgymnast el liknande förståss :)

Ingmarie Nilsson said...

Låter som ett klockrent ITB-fall. Du har fått många goda råd och jag hade nog med kolat med en naprapat så att din rygg är ok. Det är ju inte alltid problemet är där det känns...Stärk även framsida lår med excentrisk träning. Dvs håll igen på tillbaka vägen vid tex "benspark" i maskin.

Janne said...

Hoppas att det läker snabbt! Vad det nu är... ITB eller något annat.

Petra said...

Andrea - Tack for tipset! Vad jag forstar (efter era kommentarer och att ha googlat en massa) sa ar det mycket man kan gora sjalv for att forebygga den har typen av problem. Men det ar ju latt att fuska ovetandes nar man aldrig har haft problem med ITB-senan tidigare.

Ingmarie - Att det kan komma fran nagon annan kroppsel ar ju givetvis ocksa ett alternativ! Kroppen ar helt klart ett komplicerat amne och varje kroppsdel svarar ju till nagot annat - allt hanger ihop. Ska kolla med naprapat eller sjukgymnast. Jag har ju liksom bara diagnostiserat mig sjalv baserat pa vad jag kunnat hitta.

Janne - Tack! Ja, hoppas det ocksa...