Thursday, October 1, 2009

Runner's feet

Löpardojjorna börjar nu bli rätt utslitna efter 5 månaders hård användning (för att inte nämna färgen som nu antagit en mer...eh... ohälsosam gråaktig nyans...). Det är således dags att köpa nya. Funderar på att gå från mina Asics Gel GT 2140 och testa något nytt - har aldrig varit riktigt nöjd med dem. De gav mig blånaglar efter City2surf-loppet och ger mig regelbundet ömma tår. Har mest tänkt att detta med ömma tår och annat är bieffekter som en löpare får stå ut med, att det liksom bara är "normalt" och att det ändå är värt det - man får ju ändå så mycket tillbaks. Sedan jag började springa längre och mer regelbundet (ca 8 månader sedan) har jag varit väldigt noga med fotvård, tex att fila naglarna i lagom längd, att göra fotbad och smörja in fötterna och att ha riktiga löparstrumpor som inte skaver (och dessutom när jag INTE springer att ha rätt fotvänliga skor även där).

Givtevis är jag medveten om att skons passform och pronationen är en väsentlig del i löpandet men eftersom jag gjort x antal tester och inte har någon speciell lutning så måste man ju börja undra...

Hur funkar det för er andra - får ni ont i fötterna efter ett långpass? Är det runner's feet-syndromet/ödet att ständigt gå omkring och ha ont i fötterna? Eller tror ni att jag helt enkelt väljer fel sko? Distansmässigt gör jag nu ca 35-50km/vecka fördelat på 4-5 pass.


Domsjö natur 034
Asics Gel GT 2140 på "sista versen" - dags att prova något nytt?

9 comments:

Daniel said...

Jag är ingen erfaren löpare men jag tycker inte man ska behöva stå ut med onda fötter med dagens teknik och utvecklade skor. Antingen är det väl skorna eller löptekniken man bör ändra på. Jag tror själv att jag hittat ett par skor som passar att springa långt i nu. Jag var rädd för att Lidingö skulle ta hårt på mina fötter med alla backar men till min förvåning var mina fötter kanon efteråt. Inte det minsta ömt någonstans. Jag sprang i ett par neutrala Puma Complete Velosis som jag testat ut på Löplabbet. För pronering kallas dom för Vectana. Kanske värt att testa ett par? Här är dom båda.
http://www.pumarunning.com/the-complete-vectana-and-complete-velosis-have-officially-dropped

Anonymous said...

Hej Petra.
Fin Blogg du har även här. Jag jkan tipsa om Stadiums eget märke som fick bäst i test bland löpar skor. Hyffsat prs 1299 sek svarta, rätt snygga. Mina löpar rundor ligger 2-3 ggr / vecka på 1 mil då. Dom är kalsa sköna.

Petra said...

Daniel - tack för bra tips! Ska kolla in Puma-dojjorna!

Hej Anonym - Kul att du hittat hit och gillar min blogg! Ska absolut ta mig en titt på skorna du tipsar om! Tack för det!

Snorkkis said...

Är inte heller någon expert, men måste hålla med Daniel. Jag tycker inte att man med dagens utvecklade skor borde få ont i fötterna på grund av skorna. Jag hade tidigare mycket problem med springskor, och fick alltid skvsår på olika ställen på fötterna - tills jag köpte mina första asics för typ 10 år sedan. Sen har jag inte vågat mig på något annat märke. Kanske bäst att fråga på någon löp-klinik? (fast skorna på bilden ser ju glänsande fina o vita ut!)

Petra said...

Snorkkis - bra att du bekräftar det ytterligare! Det är nog så att jag valt fel sko helt enkelt. Tror också att jag ska satsa på modellen "lite för stor", typ en halv storlek större än vad jag i vanliga fall drar. Men jag ska ta mig till en löpklinik och testa!

marathonjohan said...

Jag håller med! Ont i fötterna och blåa tår ska man inte behöva ha! Jag köpte ett par iläggssulor (SuperFeet) på Naturkompaniet och de har gjort underverk för mig. Det kan vara ett tips!

Petra said...

Marathonjohan - tack!! Får kanske ta och kolla upp iläggssulorna!

mialena said...

Kikar in efter ditt fotspår hos mig :)

Ont ska man inte behöva ha! Jag skulle nog testa större storlek på skorna. Mina långpasskor är en dryg storlek större än mina vanliga, och till och med de är "lagom" efter ett långpass.
Jag har testat 2140 förresten och jag pronerar, men du skriver att du inte gör det - kan det också spela in tro? Att du får fel vinkel (eller hur man ska säga) på tårna eller nåt?

Åsa said...

Hej tjejen! Jag får bara ont i fötterna efter tävling för att jag tar i lite extra och vanligtvis springer lite längre då. Mina vanliga rundor får jag inte ont i fötterna av...svårt med skor måste jag säga.