Monday, March 8, 2010

Premiärspring & Veckans Träning

I helgen premiarsprang jag i mina Adidas Adizero Tempo. Skon ar ju en lattviktssko och ar saledes ratt minimalistisk bade till konstruktion och utseende; valdigt lite dampning i halen, inga sommar inuti, extralatt meshtyg pa ovansidan (vilket gor att den bl.a. andas battre, vilket ar ar ratt skont i sig) och inte speciellt mycket "design" over skon i helhet - allt det har gillar jag. Det jag framforallt ocksa gillar med nastan alla Adidas-skor ar att det kanns som plosen pa skon ar skraddarsydd och att den verkligen sitter dar den ska. Skon ar ganska smal mitt over foten vilket gor att den sitter tight och bra (gillar den har kanslan da det forhindrar att foten glider fram och tillbaks i skon). Har sedan en tid tillbaks kopt en storlek storre pa mina traningsskor an vad jag drar i vanliga fall och det verkar funka. Annars far jag ofta blanaglar efter langlopp men med lite extra rymd i skorna tycks detta inte handa lika ofta.

Den laga dampningen i skon var ganska tydlig. Efter 3 km var jag markbart trott i vaderna och t.o.m ratt trott aven framtill pa skenbenet. Mot slutet hade jag riktigt ont i vaderna och under halfoten, och ville absolute inte springa langre an sa, 9 km fick racka. Kanslan i vaderna var inte helt olik den man far nar man sprungit i sand eller efter vattenlopning; dar underdelen av benet far jobba och just vaderna kanns som de blir flera centimeter kortare (samtidigt vet jag inte om det har beror pa mina forsok till att springa mer pa framfoten genom att belasta benet annorlunda?). Nu sahar efterat har jag i alla fall rejal traningsvark i vaderna, nastan sa jag jag maste stodja mig nar jag gar nedfor trappor. Sensmoral; skynda langsamt sa att jag inte blir skadad. Till att borja med tror jag att varannan gang far bli med de nya skorna, de gamla kan jag ju faktiskt nota pa ett tag till.
Totalt blev det 44 km lopning forra veckan. Langt ifran nagon vasaloppsdistans men jag kanner mig jattenojd anda.

Mandag: lopning 11 km 5.06 min/km
Tisdag: styrketraning
Onsdag: lopning 15 km 5.16 min/km
Torsdag: vila
Fredag: lopning 9 km 5.02 min/km
Lordag: lopning 9 km 5.32 min/km
Sondag: vila

3 comments:

LOPARJANNE said...

Klart att du ska vara nöjd med den veckan. Svårt det där med skor, har själv tänkt att köra lättviktskor på maran men vet att det har sina nackdelar...

Daniel said...

Låter som det går på rätt håll om du får träningsvärk i vaderna :)
Skynda långsamt om du nu håller på att ställa om till framfotalöpning och träna mycket vader som jag skrev till dig i inlägget om Poseträning.
Du kommer bli ännu snabbare i dina nya lätta skor!! :)

Petra said...

Janne - eller hur! Man marker verkligen hur individuellt det ar med skovalet och vad som funkar for en annan. Ar lite nyfiken bara - du, med dina mastodontdistanser varje vecka - vad springer du generellt sett i for skor?

Daniel - ja, traningsvarken i vaderna tror jag ocksa ar ett tecken pa att jag forsoker andra springstil - sa jag hoppas det ar ett betyg pa att jag gor ratt och darmed aktiverar andra typer av muskler. Man ska ju som bekant springa med musklerna och inte med lederna sa det har badar nog gott (aven om det gor himla ont:))!

Jajamen, vaderna ska fa sig en rejal omgang nu hadanefter sa att de blir starkare och klarar mer! Tack aterigen for tips, det ar helt ovarderligt nar man ar sin egen coach:)