Thursday, March 4, 2010

Poseträning

Perfekt vader pa kvallskvisten igar, ca +20C, ratt mycket moln men en vacker rosafargad himmel bakom. Kom hem efter jobbet och at en rejal smoothie med youghurt, mjolk, hallon och muesli innan jag gav mig ut. Jag ville ladda med nagot eftersom jag inte hann ata mellanmal pa eftermiddagen. Kom ut och borjade med den vanliga vagen mot Anzac Parade och Federation Road. Sprang in i parken som var forvanansvart gles for att vara onsdag. Pa hemvagen vek jag av upp mot Sydney Football Stadium for att fa lite backar att bita i. Avslutningsvis blev det en liten omvag inne i Moore Park pa ovansidan innan jag borjade styra kosan hemat via smavagarna fran Surry Hills.

Under passet forsokte jag framforallt fokusera pa framfotsisattning och undvika den dar envisa halen som alltid slar i forst. Fick ju bra rad fran bade Daniel och Staffan for ett tag sedan men det ar ratt lurigt att gora det pa egen hand. Jag vet inte om jag lyckades eftersom det ar lite som att lara sig ett annat sprak (fast utan larare). Egentligen borde man ga pa nagot seminarium/workshop eller liknande och lara sig ordentligt ifran borjan. Tills dess laser jag vidare om pose och hur man kan na dit via alla dessa olika ovningar (en video kanske skulle vara nagot?). Det verkar onekligen vara en hel vetenskap det har med hur man springer och framforallt hur man landar.

Totalt blev det 15 km i 5.16-fart vilket kandes ratt lagomt som ett mellanlangt pass mitt pa veckan.

3 comments:

Staffan said...

Bra sidor du har länkat till! Bland alla råden är de viktigaste (enligt mig) ett kort AVSLAPPNAT steg, det är så lätt att spänna sig med fokus på tekniken.

Romanov säger ju att hälen aldrig ska i, men jag tror det är ganska ovanligt att springa så även för Pose-frälsta. Även om jag landar på framfoten så märker jag på mina fotavtryck att hälen oftast tar i marken också när foten fjädrar ner.

Petra said...

Precis, det ar det avslappnade steget som ar svart att fa till - jag marker sjalv hur "krystat" det kanns. Stelbent och konstigt. Men pa nagot satt ska det ga!

Daniel said...

Tänkte bara önska dig lycka till med teknikträningen! Ska blir intressant att se hur det går för dig. Nyckeln tycker jag sitter i höften som jag sagt så många gånger förr ;).
Fram med den och sedan upp med blicken och titta rakt fram.

Jag vet inte om det är Pose jag kör, min naprapat har sagt att jag ska springa så här bara. Kärt barn har kanske många namn ;)

Kör mycket tåhävningar på trappsteg och andra övningar för vaderna. Har märkt att det är viktigt när man springer på detta viset....
Jag hejar på dig!!