Tuesday, July 28, 2009

Pulsklockor & Motivation

Borjar bli riktigt fast i det har, det maste jag erkanna. Nar det nu ar sa himla kul kanns det ju som man skulle vilja bibehalla traningsgladjen och framforallt utveckla lopningen. Jag springer ju inte for att ga ner i vikt, minska i omfang eller nagot sant utan just p.g.a -
  1. Ma bra (=eufori under och efter ett loparpass, samt kontinuerlig valmaendekansla 'overall' vilket ar ganska svart att sla)
  2. Kanna att jag kan prestera (=lite snabbare, lite langre, mer frekvent, pushar mig till max vilket i sig far en foljdeffekt av att jag tycker det ar kul)
  3. Bli valtranad (=Ok, I'm vain, so sue me!)
Ungefar sa i den rangordningen faller det. Sa for att fa ut maximalt av traningen och kunna jamfora tider, puls, troskelfart, stigningar, etc, har jag kollat runt lite pa olika puls/sportklockor. Valet foll saklart pa Garmin 305 som har fatt superbra recensioner och ska vara branschens basta. Ska man satsa sa ska man gora det rejalt tycker jag. Det som kanns mest spannande med Garmin 305 ar allla extra finesser; (GPS(!), databas, och display som mater och visar allt man kan tankas vilja veta. Dessutom kan man valja display-data eller ha 'rullande' information (om jag forstatt saken ratt). Eller vad sags om det har som ar saxat rakt av ur en recension -
  • Hitta hem - Om du befinner dig i en obekant stad kan du börja springa fritt för att sedan ledas tillbaka till startpunkten samma väg du sprang ut.
  • Tävla mot en skugglöpare - Lägg in ett måltempo och tävla med en virtuell löpare hela rundan.
  • Tävla mot dig själv - Du kan tävla mot dig själv från en tidigare gång du sprang samma runda.
Ska givetvis gora lite mer home work och se vad mer som finns tillgangligt, men med tanke pa att den inte ar snordyr (man "far" ju ratt mycket i klockan), kanns det ganska lockande att sla till. Nagon som har erfarenhet av Garmin 305 eller nagon annan pulsklocka?


No comments: