Monday, November 12, 2012

Helgaktiviteter

Den gangna helgen tillbringades i vackra Kangaroo Valley som vi var till for nagot ar sedan. Fascineras standigt over att man, fran Sydneys innerstad, kan komma till en helt annan miljo bara ett stenkast utan att man behover resa speciellt langt. Ena timmen befinner man sig mitt i smeten och stadspulsen pa Market Street och i nasta timme kanns det som man oppnat dorren till Narnia och en frodande regnskog. Helt makalost! Men Sydney som stad och omnejd ar valdigt fin pa det sattet - narheten mellan storstadsliv, strander, glittrande vatten och ett idylliskt lantliv ar valdigt patagligt.

Kan man undvika rusningstrafiken i Sydney sa tar man sig pa dryga 2 timmar med bil till Kangaroo Valley, som ligger 155 km syd-vast om Sydney. Ett perfekt weekend-stalle alltsa och ett, enligt mig, helt bedarande landskap som bjuder pa en salig blandning av England, Australien, Toscana, Amazonas och kanske en aning Grand Canyon ocksa. Rullande kullar, betande kossor, lantliga pubar och gronskande blommor. Vinrankor och cypresstrad, snirkliga grusvagar som leder upp till gulliga vingardar. Men ocksa det typiskt australiensiska; karga, uttorkade slatter med utbranda trad, enorma regnskogar som tycks fortsatta i evighet. Vattenfall och hoga, dramatiska klippstup. Marklig flora och fauna.

Trekking ar nagot som jag inte ar sa bekant med men det ar valdigt roligt att prova pa nya aktiviteter och nya satt att se och uppleva stallen. Vi gjorde tre trekkingturer under var vistelse (torsdagkvall till sondag em), och aven om vi akte ivag for att "slappa" sa var det lagomt for att fa rejal traningsvark i vaderna och samtidigt kanna sig just valdigt avslappnad. Alla turerna var valdigt varierande i form, underlag och banprofil. Givetvis sprang jag lite ocksa men om jag far saga det sjalv sa var det trekkingen som var gradden pa moset under den har minisemestern - ett underbart satt att rora pa sig och se mycket!

Rekvisita ur "Sagan om ringen-filmerna"?
Trekking
Griffins trail
Hur gullig pa en skala? Belle

Stora hagar med betande kossor. Eller kalvar kanske? Fina var de ialla fall. Cows

2 comments:

Fit-Eva said...

Underbara bilder och mijöer!
Vad är det för kamera du använder?

Petra said...

Tack Eva! Just dessa bilder har jag faktiskt bara tagit med iPhone-kameran fast jag anvander manga olika filter som gor att bilderna ser liter roligare ut. Oftast anvander jag apparna instagram, snapseed samt camera+. Testa!!