Tuesday, May 10, 2011

Bortdomnade fötter!

Prinsessan på ärten-varning en masse nu; införskaffade en ny mängdsko för någon månad sedan, ett par Asics Gel Nimbus 12 - satt som ett smäck, underbara på och gula (=roligt med färg!). I test kändes de perfekta så jag slog till på dessa men nu upplever jag att under distanser längre än 5 km börjar vänsterfoten sakta men säkert domna bort. Inget man behöver göra en stor grej av egentligen men har man slängt ut en ansenlig summa på ett par skor kan det kännas lite snuvat, vore ju trevligare om man kunde känna bägge fötterna. Har liksom aldrig haft det här förrut så jag vet inte vad det kan bero på. Generellt sett knyter jag skon ganska tight men det gör jag med alla mina skor (och har aldrig haft liknande problem). Dessutom vill jag undvika att foten ska glida omkring i skon - undvika blånaglar och ömma tår t.ex. - och generellt sett föredrar jag en lite tightare känsla på skon (fast med extra tåutrymme fram till). Så som sagt, eftersom jag knyter alla mina skor på samma sätt känns det lite knepigt att det ska hända just med dessa. Någon som vet vad bortdomnade fötter kan bero på och om man kan göra något annat än att stanna och "röra runt" foten? Är det helt enkelt bara fel sko jag har köpt?

Petra_Domsjö_2011 001

4 comments:

anneliten said...

jag upplever samma fenomen i mina nya Asics DS trainers - har asics ändrat något månne?

Daniel said...

Om jag har för mjuka skor så blir det som att dom "masserar" mina fötter undertill vilket gör att dom kan domna bort. Har bara testat Asics innebandysko och deras så omtalade "gel" var ingen höjdare där trots att den just var framtagen för inomhussport. Därför har jag heller aldrig testat dom till löpning.
Kanske är dom för mjuka?

Petra said...

Anneliten - ja, man måste ju börja undra...

Daniel - tror du kan ha rätt i att de är FÖR mjuka helt enkelt. Har aldrig upplevt det här tidigare. Som tur är har jag ett par andra löparskor med mig också... Svårt att hitta rätt typ av sko!!

JOHN said...

Det kan tydligen finna olika orsaker men jag vet att snörningen är en anledning. Beroende på hur skon knyts och vart hålen sitter. Är plösen tunn samtidigt som snörningen går långt upp kan det orsaka domningar. Testa att hoppa över de översta hålen men knyt lika hårt som vanligt.