Sunday, November 14, 2010

Stillében av påbjuden framfotslandning

Nu har sommaren kommit pa allvar till Sydney! Svettiga +32C bade igar och idag gor det omojligt att springa utan vatskebalte. Det ar tur att jag vant mig vid baltet som jag vet att ratt manga inte gillar. Och for att inte glomma vackarklockan (fast den gillar inte ens jag:-D)! De narmaste 4 manaderna kommer att kantas av riktigt tidiga morgonpass (som lordags-sondagsrutin), och nar det kommer till veckodagarna far man helt enkelt ta det lite som det kommer beroende pa varmen. Visst gar det att springa kvallstid aven om kvicksilvret visar pa stekheta temperaturer men sarskilt behagligt ar det inte (just darfor ar morgnarna mycket battre i det avseendet eftersom varmen hinner lagga sig lite under natten).

I helgen hann jag med bade det ena och det andra. Veckans traningsmangd blev 6 km onsdag, 12 km fredag, 9 km lordag och sa 11,5 km idag. Besokte aven den arliga utstallningen Sculptures by the sea som har fina skulpturer langs med vagen fran Bronte Beach till Bondi Beach.

"Pabjuden framfotslandning". VEM hade kunnat ana att Sydneys konstfack var sa loparinsatta??
037

8 comments:

anneliten said...

Tänk vad olika våra vägar fram till Stockhol marathon kommer att bli. Själv har jag försökt undvika isfläckar idag. En runda i den underbara temperaturen +5. Men snart är det väl -20...

Löpning & Livet said...

Det känns så konstigt att det är så varmt och sommar på andra sidan jorden! Skönt på alla sätt och vis, men när det gäller löpning så föredrar jag faktiskt ändå vinter. trots halka och snömodd :)

Fit-Eva said...

Bra mängd Petra!
Och vilken snygg fot - me like :-P

Ingmarie said...

Vilken galet kul grej! Jag hade GÄRNA varit där du är. +32 är mitt väder. :-) Så hur GÖR jag för att få vara där (lagligt)ett tag? :-)

Petra said...

Anneliten - ja, miljoerna och klimatet ar verkligen helt skilda varldar! Nu nar det borjar bli sa har supervarmt marker jag att jag inte klarar av att springa lika fort. Men man vanjer sig med det ocksa! I slutandan hoppas jag vi star pa startlinjen bada tva den 28 maj!

Andrea - precis, och tro det eller ej men jag har fortfarande svart att fatta hur det kan vara sa! Fast nar man klivit av planet efter ca 24 timmar borjar man fatta:)

Fit-Eva - visst ar det roligt att de gor sant har i naturen! Det gor konsten liksom lite mer lattillgangligt (och inte lika svar att forsta sig pa)!

Ingmarie - ja du som alskar varme borde verkligen vara har nu!! Jo, 3/3 ur Australiendelen kommer, har bara inte haft tid riktigt att fa ihop lankarna och kolla infon. Men jag lovar att det kommer info om Visum etc och sa vidare!! Kram kram

Sofie RW said...

32 grader låter rätt varmt faktiskt. Men vänjer man sig? för det måste ju fortfarande vara väldigt varmt de tidiga mornarna du springer.

Och snyggt med framfotslöparen där :)

LOPARJANNE said...

Känner inte samma stress för att jag måste komma iväg tidigt för att slippa värmen på morgonen direkt... :)

Låter riktigt skönt med den nivån på kvicksilvret, men förstår dig när det gäller löpningen... Kan bli "lite" varmt!

Och kul att ni har fötter som visar vägen och hur det går till :)

Petra said...

Sofie-RW - bade ja och nej faktiskt! Det ar ungefar som nar forsta sommarvarmen kommer hemma i Sverige och man tar pa sig shorts. Till attt borja med kanns det lite naket och obekvamt men i slutet av sommaren ar shorts det enda man vill ha sig. Man vanjer sig lite med extremvarmen ocksa fast att springa i supervarm temperatur i direkt sol kan ju faktiskt vara riktigt farligt. Ar det runt +32 pa dagen sa ar det kanske runt +24 pa morgonen - sa du har ju ratt i att det redan ar ratt varmt nar man kliver upp.

Janne - forstar att man hellre vill ligga och dra sig! Ja visst ar det bra med vagledare som visar "framfotterna"!