Thursday, September 24, 2009

Intervaller?

Dagens pass gick alldeles på tok för segt. Intervaller var det tänkt men jag kom inte alls upp i distansen jag hade hoppats på. Inledde med en mjukstart i ca 5.30-fart i 2 km, började sedan köra intervaller 4 x 800 meter i ca 4.20-fart (en på 3.40). Skulle ta en till men där tog det stopp, benen kändes som betongklumpar och ville inte speeda längre. Totalt blev det 8.5km vilket kändes mer som ett vanligt pass än det jag ville få till.

Hur gör man egentligen - alla ni intervallmänniskor? Är det mitt öde att bara ligga på i 5-fart och fisa?? IBLAND KÄNNS DET OMÖJLIGT!

OK, röd stuga, grusväg och syrerik miljö i alla fall - NÅGRA pluspoäng för det!
Domsjö natur 013

5 comments:

Daniel said...

Jag är ingen expert på det här men jag gillar intervaller. Tror mycket sitter i huvudet och att man måste vara envis om man verkligen ska trycka på. Sen är det nog viktigt att man håller bra teknik i det höga tempot.
Jag kör också mycket styrka för benen som jag tycker hjälper mig med intervallerna. Jag har fått lite gamla hederliga "Jane Fonda" övningar för höften som jag gör varje dag. Känner att dom har gjort stor skillnad och att jag fått klart bättre tryck i benen.

Jag tycker ändå det låter som du låg på bra i intervallerna. 3:40 är ju snabbt!! :)

Janne said...

Jag är ingen intervallmänniska så jag har inget bra råd att ge. Vet själv hur segt det kan vara...

Det jag har tänkt är att köra intervaller oftare för att få fart på mig. Jag hoppas att det fungerar.

Petra said...

Daniel - tror absolut att du har rätt! Visst sitter det i inställningen och att man ger sig f-n på att göra det! Tack för tipsen - den där Jane Fonda-övningen lät spännande. Den måste jag läsa upp mig på och testa!

Janne - ja, precis. Sedan måste man nog tvinga sig själv till det annars blir det inte av.

Daniel said...

Jag fick övningarna av min naprapat. Jag har beskrivit dom på ett forum en gång så jag bara klistrar in texten här. Hör av dig om det skulle vara några oklarheter. ;)
--------------------------------
Ställ dig bara jämfota på golvet. Har du bra balans så kan du göra det fristående annars kan du ta typ en matbordsstol och ställa framför dig som du kan stötta dig lite på.
Dra ena benet rakt ut åt sidan så långt det går och stanna upp en aning innan du drar in det igen. Gör detta 15-30ggr eller så många gånger du känner att du orkar, sedan gör du samma sak med andra benet.

Efter detta gör du precis samma sak igen fast foten ska peka utåt. 15-30ggr på varje ben.

Efter det är det samma visa igen fast foten ska peka inåt.....15-30ggr på varje ben.

Det är viktigt att du hela tiden har raka knän och att höften är paralell så att du inte vrider på dig, se också till att dina rörelser är under kontroll så att du inte slänger ut benet....lungt och fint alltså ;-).
Gör detta en gång om dagen så har du en bra övning för sätet och höften. Vill man sedan öka på lite kan man sätta viktmanchetter runt vristerna.
Kör hårt!!!

Petra said...

Kanon!! TACK Daniel, vad snällt att du tipsar igen! Detta ska jag prova ikväll, återkommer med rapport!