Thursday, November 19, 2009

Variation och att nöta asfalt

Hittar man nagot som funkar sa ar det sa latt att kora pa i samma rutin. Jag ar ett praktexempel pa det aven om jag nu forsoker dra ner pa lopningen och kora simning, cykel och vattenlopning med jamna mellanrum. Jag vet ju att det lonar sig i langden att variera med annan traning, fast i grund och botten ar det ju lopningen som ger mig mest, det ar dar jag ar i mitt element och trivs som fisken i vattnet. All annan traning kanns mest bara som underhallning (hade jag haft tv skulle jag med stor sannolikhet suttit bankad framfor dumburken istallet...).

Ska man kolla pa loprundorna sa utfors de ocksa nastan alltid i liknande format. Det ar nastan jamt i samma park/omrade (distansen varierar visserligen). Jag springer sallan med sallskap, och lopintervaller kor jag ungefar lika ofta som jag kollar pa tv. Kort och gott - jag gillar att bara nota mil, vara lite antisocial i min traning och ligga i det tempot som kanns behagligast.

Gardagens runda var darfor valdigt variationsrik pa det sattet - valfortjant miljobyte, gott sallskap och lite mer tempo an i vanliga fall. Tog bussen in till stan och motte upp min lopdejt vid operahuset. Som vanligt var det nagon forestallning inne pa operan sa vi kande oss hyfsat malplacerade bland alla uppsnofsade operabesokare. Min lopdejt, Shelley, foreslog intervalltraning och eftersom intervaller ar nagot jag maste tvinga mig sjalv till kandes det som ett bra forslag, i vanliga fall blir det ju som sagt aldrig av. Upplagget var 3 min i snabb fart (snappet snabbare an min troskelfart men vi kan kalla det troskelfart anda), 2 min langsamt tempo och 6 repetitioner av allt. Troskelfarten lag i ca 4.00-4.40 vilket var ratt snabbt for min del och ganska jobbigt att halla i hela 3 minuter. Det langsamma tempot gick mer i 5.40-6.00-fart.

Vi holl oss bara i Botanical Gardens och The Domain, och det var ratt manga andra lopare som korde liknande lillfredagspass. Avslutade dar vi borjade, vid trappan pa operahuset. Efter passet tankte jag ta bussen hem men kande mig sa svettig och ofrasch att det var lika bra att springa hem. Fick ihop totalt 11.6 km och efter det blev det en lang stretch, foamroller, dusch och sa gigantisk vegopizza pa det. Harligt! Pa det stora hela kanske det inte later som nagon megavariation, men tillrackligt for att kanna att det faktiskt ar jattekul att bryta monstret lite nu och da, och se lite annat an gamla kara Centennial Park.

Dad_Alice 030

Operahuset - bra start och malgang pa loprundan

3 comments:

Daniel said...

Bra att du varierar!! Det gillar säkert ditt löparknä också.

Vilka underbara miljöer du har att springa i!! Blir lite avis ...men bara lite ;)

Janne said...

Det är säkert bra att variera sig. Själv har jag innebandy, men skulle vilja köra lite annat också. Får se vad det blir.
Bra jobbat att du höll tempot!

Petra said...

Daniel - eller hur, forsoker fa in sa mycket variation som mojligt!

Angaende att vara avis sa ar jag jatteavis pa att fa vara i Sverige nu eftersom november-december ar sa mysiga manader. Ja, graset ar alltid gronare...

Janne - ja, jag forsoker fa in sa mycket varierad traning som mojligt men far nastan tvinga mig sjalv till det... Men innebandy for dig later ju bra - bara man hittar NAGOT annat man gillar sa funkar det ju ratt sa bra.