Sunday, September 12, 2010

En vecka

Nagra harliga pass under helgen har hunnits med, inget speciellt att orda om egentligen. Det har mest bara varit att springa for att halla kanslan vid liv - det har bara kants bra och jag ser fram emot att stalla mig i startfallan nu om en vecka. Annars var jag pa Asics-massan vid Cook and Philip park och hamtade upp mitt race kit med nummerlapp, sko-chip, lite energy gels och en ny keps. Snart hander det!!
En fraga kring nagot som man hor manga gor (och lika manga INTE gor...) -

Kolhydrattomning - hur viktigt ar det egentligen? Riskerara man inte att sabba "kroppsklockan" (och darmed sanka immunforsvaret) om man kor pa kolhydrattomning?

6 comments:

Sofie RW said...

Asics mässa... det låter farligt :). Nu är det verkligen nära när chip och nummerlapp är hämtade!

Ang. kolhydratömning tror jag att det är väldigt individuellt. Känns inte som att det är läge att testa nya saker sådär innan ett lopp. Jag har ibland försökt att hålla ner med kolhydraterna lite typ dag 3-4 innan loppet, då bara att jag hoppat över typ mackan till lunchen, och ätit vanlig lunch, men det tror jag är så pass liten justering så det kan inte kallas tömning... sen fixar ju sig laddningen ganska automatiskt iom. att man inte tränar så mycket innan.

Johan said...

Det är nog mycket en psykologisk grej. Har man tömt sig förut och det fungerar kan man nog göra det, men faktum är att man får samma effekt av att gradvis öka intaget dagarna innan. Jag läste på om de där inför ett inlägg som du kan hitta här

http://hjarnfysik.blogspot.com/2010/08/kolhydratuppladdning.html

Ingmarie said...

Jag har aldrig gjort något sådant och kommer aldrig att göra. Tror inte på det. Ät som vanligt och lite extra dagarna före så blir det bra. Du ska ladda men inte ÖVERladda. I och med att du drar ner så mycket på träningen så blir det ett slags överskott. Som Sofie säger. Testa inget nytt nu. Läs Johans länk med.

Jesper Scheutz said...

Rent personligen har jag aldrig meckat och testat inför tävlingar. Detta pular jag med under träningsperioderna och då med lite olika tester för att se hur kroppen reagerar.

Kan samtidigt bero på att min mage inte gärna gillar för stora förändringar och blå huset är inge roligt att behöva besöka under tävling =)

Min åsikt att det bästa är att testa hur din kropp reagerar på tömning- respektive kolhydratladdning. Tror det är väldigt individuellt vilken effekt du får.

Peace Love och Löparskor!

Fit-Eva said...

Jag har aldrig sprungit något maratonlopp utan bara halvmaror som längst och det som funkar bäst för mig är att äta som vanligt och se till att få mycket sömn.
Instämmer med övriga att om man ska testa något nytt så bör man kanske testa detta under en vanlig träningsvecka och inte första gången veckan innan en viktig tävling.

Petra said...

Tack alla - vad bra att ni bekraftade det jag tankte!! Nu slipper jag halla pa med en konstig kost i nagra dagar....