Monday, August 17, 2009

Garmin 305 - Recension

Ambitionen med den har pulsklockan ar flera; dels att halla motivationen igang eftersom jag ar lite av en periodlopare, ganska mycket en planeringsnord och ibland i behov av en extra kick. Jobbet och en massa andra aktiviteter tar ibland alldeles for mycket tid och da blir det mindre lopning stundvis. Men framfor allt vill jag lara mig mer om mina loprundor och pa det viset forhoppningsvis bli en battre lopare. Och allt det dar tycker jag ar roligt sa da blir det liksom en massa flugor man slar i samma small sa att saga. Jag har aldrig agt nagon pulsklocka sa dar blir det svart att jamfora med andra klockor. Men redan nu kan jag saga sahar: I love it.

Fordelen med en sanhar teknik-klocka (i jamforelse med en stegraknare) ar for mig totalt avgorande. Alla extrafunktioner gor att man helt plotsligt ar med pa ett helt annat satt med planering av loprundorna, malsattningen, sjalva utforandet och slutligen analysen av loprundan. Traningsplanering kan man visserligen ocksa gora i huvudet, i excel eller i en vanlig filofax men man tappar ju helheten saklart.

Favoritaspekterna med min Garmin ar funktioner som The Virtual training friend. Halleluja! Josses vilken genial uppfinning! For mig som alltid tranar sjalv far man ju aldrig den dar kampen man behover ibland, den dar extra kicken som gor att man kan pusha lite extra. Sa virtuella kompisen kommer att bli mycket valanvand. Och sa har vi det har med pace alerts som ocksa ar fantastiskt bra nar man vill ha 'mer'. Genom ett irriterande pip blir man varnad om att man ligger efter i tempot (eller har for hog puls/borde ha sprungit langre, etc). I slutandan handlar ju en pulsklocka om information till loparen i ogonblickets moment och dar tycker jag att den fyller sitt syfte. Men sa mycket mer sakart.

Mjukvaran som kommer med, Garmin Training center ar GRYM. Gillar man, som jag, att halla superkoll pa uppgifter, utveckling, planering, etc, ar en sadan funktion totalt avgorande. Jag satt hela sondagskvallen igar och kollade pa mina senaste rundor dar puls i jamforelse med tempo, tid och elevation var presenterade i grafiska kurvor. Ratt kul att se att dar jag kampade som en gris ett tag gick pulsen upp ratt mycket och minuter-tempot ned osv. Formodligen raka somnmedlet for en normal person, sjalv tycker jag det ar skitkul.

Och let's face it, traning AR kul. Sa kul att jag faktiskt har klarat mig utan en pulsklocka i 36 ar:) Det har blir mer som en sporre eller en beloning. Sa for mig funkar den har typen av traningssystem.

Finns det da nagot negativt man kan saga om den? Njae, jag far verkligen anstranga mig for att hitta nanting. Det skulle vara da att knapparna ar lite svara att trycka in. Lite styva kanske, men jag forstar avsikten med det; man vill ju inte komma at knapparna av misstag nar man springer. Men ar man valdigt svag i naven sa kan det bli lite problem:)

Jag ger min Garmin en massa tummar up och rekommenderar den varmt om det ar nagon som funderar pa att skaffa en. Och nej, jag jobbar inte for Garmin om det var nagon som undrade:)














Garmin med loparstatistik - basta sattet att tillbringa en sondagskvall

No comments: